שווי שוק כולל :
שווי שוק ביטקויין :
שווי שוק לייטקויין :
מחיר ביטקויין :

ביטקוין או אלטים? תמונת מצב נכון ל-2018


מטבע הביטקוין היה מטבע הקריפטו הראשון שתפס. מה זה תפס? נכון לתחילת 2018 השווי הכולל של שוק המטבעות הקריפטוגרפים עמד על כמעט 654 מיליארד דולר, כאשר כ-60% מהשווי הזה מייצג אחזקות בביטקוין, ולמעלה מאלף מטבעות דיגיטליים ופלטפורמות אחרות חולקים ביחד 40% מהשוק ונחשבים לאלטרנטיבה לביטקוין ומכאן מכונים באופן כללי ‘אלטים’.

אז מה ההבדל בין ביטקוין והמטבעות החלופיים ובמה כדאי להשקיע כיום? בכתבה הזאת נשווה בין מטבע הביטקוין לבין המטבעות האלטרנטיביים ונציג את היתרונות ואת החסרונות של שניהם.

 

ביטקוין או מטבעות אלטרנטיביים – השוואה

 

הביטקוין מנצח את האלטים במדד הסחירות

כשבוחנים מטבע המבחן החשוב ביותר הוא ‘מבחן הסחירות’, כלומר, האם סוחרים נותנים אמון במטבע ומוכנים לקבל אותו כתשלום ולספק סחורה/תמורה כנגדו. האם אפשר לעשות עם זה קניות במכולת? נכון להיום מלבד בכמה מעדניות באזור ניו יורק ואולי כמה מיזמי יח”צ ביפן ודרום מזרח אסיה אי אפשר לשלם בכסף קריפטוגרפי במכולת. אבל אם “המכולת” היא דימוי שאמור לייצג את שכירות המטבע, הביטקוין מנצח היום בנוק אאוט.

מתוך 54 התאגידים הגדולים, כמו מיקרוסופט או מוזילה, שמקבלים כסף דיגיטלי, 52 מכבדים ביטקוין ככסף שכיר. אם נבחן מה מעמדם הכולל של האלטים בפלח הזה נגלה במקום השני את לייטקוין (שמראש נחשב כמטבע משלים לביטקוין), עם 25 חברות שמאפשרות מסחר בו; במקום השלישי את דאש ודוגקוין עם 15 חברות ורק 14 חברות בינלאומיות שמאפשרות תשלומים באת’ריום. בפועל, הדומיננטיות של הביטקוין כנראה גדולה אפילו יותר. למשל, מחקר שנערך באוניברסיטת קיימברידג’ ב-2017 ובדק מערכות תשלומים שאימצו את פתרונות קריפטו מצא ש-86% מתבססות על הביטקוין.

בדיעבד אפשר לקבוע שהביטקוין הצליח לעשות את הדבר הכי חשוב למטבע – לבסס אמון בקרב מספיק אנשים, ארגונים ועסקים בשביל להיחשב כ’כסף’, הרבה מאוד ‘אלטים’ עדיין לא שם. הבשורות הטובות שנותנות אינדיקציה טובה לגבי כל תחום ‘מטבעות הקריפטו’ הן שיש מקומות בהם הביקוש והשימוש במטבעות גובר בגלל לחץ כלכלי מלמטה וזה קורה, לא במקרה, במדינות בהן המטבע המקומי נחלש.

 

טורקיה כמשל

אחת המדינות שבהן אנחנו יכולים להבחין בעלייה גוברת בביקוש של מטבעות קריפטו (בעיקר ביטקוין, אבל גם אלטים) היא טורקיה. למעשה, טורקיה היא המדינה האירופאית שבה המסחר בקריפטו הוא הגדול ביותר. למה זה קורה? הסיבה קשורה כנראה להיחלשות של הלירה טורקית שבשנתיים האחרונות חווה אינפלציה דו ספרתית. עובדה זו בצירוף הגבלות על רכישה של מטבע חוץ מביאה אזרחים טורקים רבים לרכוש מטבעות דיגיטליים כדי לשמור על ערך כספם, ועבור ‘מטבע’ אין הבעת אמון גדולה יותר.

גם היום מרבית המסחר במטבעות קריפטו מתרחש בקונטקסט של זירות מסחר, שאמנם ‘מבוזרות’ מבחינה אידאולוגית בהגדרה, אבל הסצנה עצמה היא די סגורה. עובדה זו גרמה (וגורמת) להרבה מאוד כלכלנים רציניים כמו פרופסור נוריאל רוביני  לטעון שכסף קריפטו הוא לא ממש ‘כסף’ ושמדובר בבועה.

דווקא המקרה הטורקי שבו הפנייה למטבעות קריפטו נעשתה כאלטרנטיבה למטבע ‘פיאט’ מקומי, שהציבור איבד את האמון בו, מראה שמטבעות דיגיטליים בהחלט משתתפים כשחקנים אמיתיים במגרשי הכלכלה העולמית.

 

במבחן המהירות והסקלביליות הביטקוין דווקא מפסיד

אחרי שהכרזנו על הביטקוין כמנצח הגדול של שוק הקריפטו שגם היום שומר על מעמדו בתחום, כדאי להזכיר שיש לו גם חסרונות. החיסרון הגדול של הביטקוין כ’מטבע’ קשור למהירות ביצוע העסקאות ושאלת ה-Scalability, כלומר היכולת להתאים לדרישות הולכות וגדלות. הבלוקצ’יין המקורי של הביטקוין מסוגל לבצע 7 עסקאות בשנייה. עבור מטבע שחי רק בממשק דיגיטלי זה מעט מאוד. לדוגמה, המערכת של ויזה יכולה לבצע 24,000 עסקאות בשנייה. המשמעות היא שהיום לוקח הרבה מאוד זמן לאשר עסקאות ביטקוין, וזו בלשון המעטה, תכונה בעייתית מאוד עבור כסף. אם הרעיון הוא שנתחיל לקנות במכולת באמצעות ביטקוין העניין הזה מהווה חסם משמעותי בהתקבלות של המטבע. אמנם נעשים ניסיונות לשפר את האספקט הזה של הרשת, אבל התחושה הכללית שמדובר במעט מדי ומאוחר מדי. הנקודה הזו היא בהחלט סוג של תמרור עבור הביטקוין.

וחלק מהאלטים, שרואים בעצמם ‘מטבעות ביטקוין משופרים’, מצדיקים את קיומם בדיוק בעזרת העובדה הזו. יש מטבעות כמו הלייטקוין והביטקוין קאש שהם פיצולים מהביטקוין המקורי, שמדגישים את סוגיית זמן אימות העסקה על הבלוק וה- Scalability כיתרון המרכזי שלהם. ביטקוין קאש מסוגל לאמת 224 עסקאות בשנייה. זה עדיין מעט מאוד ביחס לסטנדרט של חברות האשראי, זה שיפור משמעותי ביחס לביטקוין.

 

ביטקוין מול אלטים – מבחן היצירתיות

לא כל האלטים מנסים להיות תואמי ביטקוין, חלקם מנסים להתמודד עם שאלת ‘הסחירות של הכסף’ בדרכים אחרות. כך, למשל, פלטפורמת הריפל, שנועדה מראש להשתלב בממשקים בנקאיים ולתת פתרון יעיל, מהיר ומשתלם לענף ההעברות ועל הדרך להציג מטבע ייחודי לפלטפורמה שיודע להתחפש למטבע אחר. יש עוד שחקנים שמציגים גישות יצירתיות שאולי פותחים את הדלת לדור הבא של המטבעות.

 

אז באיזה מטבע דיגיטלי כדאי להשקיע ב-2018?

חשוב לציין שחלק גדול מהמסחר בקריפטו נעשה על ידי משקיעים שמעוניינים בתשואות. לכאורה הביטקוין הוא המטבע החזק והנפוץ בשוק, אבל יש גם תחושה שמבחינת שווי המטבע הוא כבר עבר את הפיק. אסור לשכוח שבדצמבר 2017 הביטקוין איבד מערכו כשלושים אחוז תוך יממה. בגדול הגרף היה חיובי אבל כשבודקים פרמטר להשקעה החשיבה היא תמיד קדימה ולא בטוח שבהקשר הזה הביטקוין הוא עדיין מנוע של תשואות. אם היינו יכולים לחזור במנהרת הזמן לינואר 2009, להשקיע 500 ש”ח בביטקוין ולנעול אותו במגירה היינו מיליונרים, לצערנו זה לא אפשרי. לכן, כאשר בוחנים אפשרויות השקעה בפלטפורמות ומטבעות קריפטו החוכמה היא לנסות להבין ולפגוע בביטקוין הבא.

 

 

 



חשוב לדעת: כל ההסברים על המטבעות השונים מבוססים על פרסומים של יוצריהם. אין לראות במידע כהמלצה, או כייעוץ.השימוש באתר על אחריות המשתמש/ת בלבד.

מצאת טעות? כתוב לנו

עליך להחזיק ארנק ביטקויין, על מנת שתוכל לקנות מטבע מסוג

מצאת טעות? כתוב לנו