שווי שוק כולל :
שווי שוק ביטקויין :
שווי שוק לייטקויין :
מחיר ביטקויין :

בלוקצ’יין ופרטיות בעידן הדיגיטלי


אחת הבעיות הכי גדולות שמאפיינות את העידן הדיגיטלי היא סוגיית הפרטיות. האם באמצעות ‘הרשתות החברתיות’ ומערכות נוספות שחיות ברשתות מחשבים יצרנו לעצמנו ‘אח גדול’ כמעט בלי להתכוון. האם טכנולוגיית הבלוקצ’יין יכולה להציע פתרון לזליגה של מידע פרטי לרשת?

 

האח הגדול: מי עוקב אחרי המידע האישי שלכם ?

כשהתפוצצה פרשת ‘קיימברידג’ אנליטיקה’ קיבלנו תזכורת שהעניין הזה חורג מההשלכות הסוציולוגיות שכולנו חווים. נזכיר, במסווה של שאלונים בידוריים תמימים בפייסבוק כרתה חברת-הקש קיימברידג’ אנליטיקה מידע אישי של מיליוני משתמשים ומכרה את המידע לחברות, והן השתמשו בו בין היתר כדי להשפיע על תוצאות מערכת הבחירות בארצות הברית.

ולא באמת היינו צריכים את קיימברידג’ אנליטיקה בשביל להבין שמישהו עוקב אחרינו; גם לא את פרשת דליפת המידע מחברת דירוג האשראי Equifax, שבמסגרתה דלפו לרשת פרטים אישיים הכוללים כתובות מגורים של כמעט מאתיים מיליון אמריקאים ובריטים; כמעט כל אחד מאתנו שם לב איך מערך הפרסומות של גוגל ופייסבוק ‘עוקב’ אחרינו ומגיב לחיפושים שלנו בזירות לא צפויות עם הצעות כאלה או אחרות.

כמעט כל כניסה שלנו לרשת משאירה שובל דיגיטלי שמאפשר ללמוד עלינו מידע. כאשר אנחנו מבצעים רכישה אונליין אנחנו משאירים בידי נציגי חברת האשראי פרטים אישיים בלי למצמץ. המידע הזה נראה לנו תמים וטריוויאלי, אבל צריך להבין שהיום פועלות בשוק חברות שמתמחות בהצלבה של פרטי מידע שונים שמתוכם הם יוצרים פרופילים. אבל יש מי שמשתמש במידע הזה באופן פחות תמים ומניפולטיבי וזו כבר בעיה. יש הטוענים שהבלוקצ’יין הוא הפתרון.

 

ההבטחה של פלטפורמות בלוקצ’יין

טכנולוגיית הבלוקצ’יין שהפכה מתיאוריה לפרקטיקה בינואר 2009 כאשר הושק מטבע הביטקוין עשויה להתגלות כמענה לבעיה הזו. באספקט אחד עיקרי היא אפילו נולדה כמענה לבעיה הזו. האפשרות לבצע עסקאות מבוזרות אנונימיות בלי פיקוח של צד שלישי מוציא את חברות האשראי ומנגנוני כריית האשראי שלהן מהמשחק. נכון, עסקאות בביטקוין הן לא באמת ‘אנונימיות’ והעובדה שהבלוקצ’יין בביטקוין חשוף פותחת פתח מסוים לכריית מידע (נתייחס לאספקט הזה בהמשך), אבל כבר היום יש טכנולוגיה שמאפשרת בלוקצ’יין אנונימי (ואפילו כמה מטבעות כמו המונרו או הדאש שאנונימיות כזו היא אחת ההבטחות שלהם).

אבל מה לגבי מי שלא מעוניין לנהל את עסקיו רק באמצעות כלכלה מבוזרת ומטבעות קריפוטגרפיים? (עניין שכשלעצמו אינו אפשרי בעולם הממשי שעדיין תלוי בממשקים של מערכות בנקאיות סגורות). איך הבלוקצ’יין יכולה להועיל במצב הזה? ובכן, היא כנראה יכולה. צריך רק להרחיב את התודעה ולהפסיק להסתכל על בלוקצ’יין כאל טכנולוגיה שנועדה ליצור פתרונות תשלום מבוזרים, אלא כפלטפורמה טכנולוגית שיכולה לאפשר כר פעולה רחב הרבה יותר.

כבר כשהופיע האת’ריום, ששילב עם הבלוקצ’יין את טכנולוגיית החוזים החכמים שמאפשרת בניית מערכות אוטומטיות אפשר היה להבין את הפוטנציאל.

נזכיר כי בלוקצ’יין היא בעצם יומן דיגיטלי (לדג’ר) שיושב על רשת מחשבים מבוזרת ולא ניתן לשכתב אותו לאחור או לזייף אותו. לכן, כבר היום יש יישומים רבים שלה כפלטפורמה אמינה לניהול מידע. כך, למשל קרה כשממשלת אסטוניה העבירה לאחרונה את כל מרשם התושבים במדינה לפלטפורמת בלוקצ’יין, וצעדים דומים מתרחשים במקומות אחרים בעולם כמו סינגפור ומדינת אילינוי בארצות הברית, שבימים אלה גם עורכת ניסוי במערכת מרשם תושבים מבוססת בלוקצ’יין.

 

איך בלוקצ’יין יכול להגן על הפרטיות שלנו ברשת?

חלק מהרעיון של מערכת בלוקצ’יין הוא שמדובר במערכת מבוזרת ולא במאגר מידע סגור אחד. במחשבה ראשונה הביזור הזה והעובדה שאותה שרשרת בלוקים של מידע יושבת על גבי רשת של מחשבים רבים, עשויה לבלבל. אנחנו מוטרדים מ’פרטיות’, למה העובדה שהמידע בבלוקצ’יין (ובכללו המידע שלנו) מפוזר על הרבה מחשבים אמורה להרגיע אותנו? לפי ההיגיון זה אמור להיות הפוך – זהו שלא. דווקא העובדה שכל שינוי בבלוקצ’יין מתבצע לאורך כל הרשת הופכת אותו לחסין בפני זיופים והעתקות.

הבלוקצ’יין הבסיסי כמו שאנחנו מכירים ברשת הביטקוין הוא שקוף. ברור שמערכת אימות תשלומים מבוססת בלוקצ’יין זקוקה לאדפטציה טכנולוגית אחרת, שתייצר סביבה שתאפשר לכל אחד אזור אישי, שהגישה אליו מתאפשרת רק באמצעות מפתח אבטחה אישי. לא מדובר במדע בדיוני, פלטפורמות כאלה פועלות כבר היום (למשל רשת מונרו). באוניברסיטת MIT בקליפורניה כבר מפתחים את השלב הבא בנדבך הטכנולוגי שיאפשר אימות עסקאות פרטי (כלומר, חסל סדר הקלדה של פרטי אימות למערכות שעלולות לאגור את המידע הזה בניגוד לרצונכם) באמצעות בלוקצ’יין.

אנחנו מדברים על מערכת בשם אניגמה (כן, כמו מכונות הצפנים הגרמניות במלחמת העולם השנייה). האניגמה היא מערכת שפועלת מעל בלוקצ’יין ומייצרת ‘חוזים סודיים’ (כמו ‘חוזים חכמים’ אבל באופן מוצפן) והיא מאפשרת לאמת מידע דיגיטלי בלי ‘לראות’ אותו. כך שכבר היום ניתן לבנות תיאורטית מערכת בלוקצ’יין בה לכל משתמש יהיה אזור אישי מאובטח, שבעת ביצוע עסקה מכונת אניגמה וירטואלית תבצע את האימות באופן מוצפן, שמצד אחד יספק את צורכי העסק או חברת האשראי ומצד שני ישמור על הפרטיות של המשתמש באופן מלא.

 

 



חשוב לדעת: כל ההסברים על המטבעות השונים מבוססים על פרסומים של יוצריהם. אין לראות במידע כהמלצה, או כייעוץ.השימוש באתר על אחריות המשתמש/ת בלבד.

מצאת טעות? כתוב לנו

עליך להחזיק ארנק ביטקויין, על מנת שתוכל לקנות מטבע מסוג

מצאת טעות? כתוב לנו