שווי שוק כולל :
שווי שוק ביטקויין :
שווי שוק לייטקויין :
מחיר ביטקויין :

חוזים חכמים – כל מה שרציתם לדעת


טכנולוגיית ‘החוזים החכמים’ נחשבת למרכיב מפתח בפלטפורמות בלוקצ’יין רבות. למעשה, ללא ‘החוזים החכמים’ לא היה ניתן לייצר מסחר מבוזר אמיתי; כי ‘החוזים החכמים’ מספקים את אחד התנאים המרכזיים לביצוע מסחר מבוזר כזה, והוא ההתגברות על בעיית האמון.

 

מהי בעיית האמון?

כל עסקה או אינטראקציה מסחרית בין שני צדדים, שאינם בעלי היכרות מוקדמת, דורשת התגברות על ‘בעיית אמון’. זו תגובה אנושית טבעית, אחרי הכול תופעות של מרמה וחוסר יושר הן גם חלק מהארסנל האנושי מאז ראשית ההיסטוריה המתועדת וכנראה שגם הרבה לפני זה. כדי להתגבר על ‘בעיית האמון’ יצרו בני האדם שורה של מנגנונים שאיפשרו להם להתמודד או לעקוף את הסוגיה. במידה מסוימת ‘הכסף’ עצמו הוא מנגנון כזה. בעולם המודרני, הבנקים, חברות האשראי ושורה ארוכה של מתווכים שונים ומשונים ממלאים את התפקיד הזה. הרעיון בגדול הוא להיעזר בגוף שלישי בלתי תלוי שנהנה מאמון של שני הצדדים – זה יכול להיות בנק, מתווך, או עורך דין אבל הנוכחות של הצד השלישי היא נדבך קריטי בתהליך. אבל בפלטפורמות המבוזרות כל הרעיון הוא שאין צד שלישי מפקח ושהעסקה נתפרת ישירות בין הקונה למוכר בלי שום מתווך. למה זה חשוב? זה חוסך זמן וכסף (בדרך כלל מתווכים מכל הסוגים לא עובדים בחינם) וזה שומר טוב יותר על הפרטיות של הצדדים המעורבים. ואיך מתגברים על בעיית האמון בלי צד שלישי?  בדיוק, באמצעות ‘חוזים חכמים’.

 

מקור המונח חוזה חכם

הראשון שהגה את המונח (והקונספט) ‘חוזה חכם’ (Smart Contract) היה משפטן ואיש מחשבים בשם ניק סאבו שכבר ב-1994 ניסח באופן בהיר וישים את הפתרון לבעיית האמון שיאפשר לבנות ‘אקו סיסטם’ מבוזר באמת. כמו הרבה רעיונות מוצלחים יש משהו מאוד פשוט ואלגנטי בקונספט הזה, אבל היה צריך את סאבו, שמגיע משתי דיסציפלינות שונות, בשביל לנסח אותו והיה צריך לחכות כמעט 20 שנה לרשת האת’ריום כדי לראות את הקונספט מיושם בהצלחה בקנה מידה רחב.

 

אז מה זה חוזה חכם?

‘חוזה חכם’ הוא בעצם מערכת התניות שמנוסחות בצורה של קוד. הקוד כתוב כך שברגע שהתניה מתקיימת, (למשל הפקדה של כסף), השלב הבא מתבצע אוטומטית. הקוד בעצם מחליף את הגורם השלישי ובכך מאפשר את הפעולה המבוזרת. צריך לזכור כי ‘חוזה חכם’ אינו שונה קונספטואלית מ’חוזה רגיל’, גם חוזה רגיל מושתת על מערכת התניות שבלעדיהן העסקה לא תיכנס לתוקף, אך בעוד החוזה הרגיל תלוי בביצוע פעולות של הצדדים לעסקה ועורכי הדין שלהם, ‘החוזה החכם’ שפועל כחלק ממערכת הבלוקצ’יין מיישם את עצמו באופן אוטומטי.

ניק סאבו הבין שניתן יחסית בקלות לתרגם שפה משפטית לקוד מחשב. בסופו של יום גם השפה המשפטית וגם הקוד מבוססות על התניות בינאריות ברורות. אז למה לא לנסח קוד באופן של חוזה שיכול לקיים את עצמו?

 

הפוטנציאל העצום של החוזים החכמים

כאמור, הפלטפורמה הראשונה שעשתה שימוש רחב ברעיון של ‘החוזים החכמים’ היתה רשת האת’ריום. פלטפורמות הבלוקצ’יין לפני האת’ריום ובראשן הביטקוין התמקדו ביצירת יומן מבוזר (Ledger) בלתי מחיק כתחליף לאמצעי תשלום. ברגע שחיברו לבלוקצ’יין את מערך החוזים החכמים נוצרה חיה הרבה יותר משוכללת והיום מרבית הפלטפורמות החדשות כוללות את השילוב ההיברידי הזה ואפשרויות הפתרונות והיישומים שהוא פותח עצומות.

נסקור פה בקצרה כמה תחומים ושירותים שבזכות חוזים חכמים עשויים להתייעל ולהפוך להרבה יותר משתלמים עבור הצרכן.

 

חוזים חכמים בביטוח

הבלגן בעולם הביטוח חוגג. מעבר לפלטפורמת בלוקצ’יין וחוזים חכמים עשוי לפתור כמה מהרעות החולות בתחום. ברגע שהביטוח מנוסח בקוד כ’חוזה חכם’ וברגע שיתקיימו התניות של הפוליסה היא פשוט תתקיים באופן אוטומטי בלי ההליך המייגע והמתסכל של התביעה. בנוסף, מעבר לביטוח על בלוקצ’יין עשוי להעביר מהעולם את התופעה המעצבנת של פוליסה כפולה.

 

חוזים חכמים בתחום הנדל”ן

חוזה למכירת דירה המנוסח בקוד על פלטפורמת בלוקצ’יין יכול לייתר את הסידור העתיק של ‘הפקדת כסף בחשבון נאמנות’, עם החוזה החכם לא צריך ‘חשבון נאמנות’. ההתניות בחוזה מתבצעות באופן אוטומטי –  הפקדת הכסף מניעה אוטומטית תהליך של רישום בעלות. זה לא רק מהיר ובטוח יותר – זה גם עולה פחות. בכלל, עושה רושם שעורכי הדין של הדור הבא יצטרכו לדעת לכתוב קוד, וייבחנו על האופן שבו הם מתרגמים את השפה המשפטית לשפת מכונה.

למידע נוסף על בלוקצ’יין ונדל”ן>>

 

האינטרנט של הדברים

אחד מתחומי הטכנולוגיה המתקדמים ביותר הוא מה שידוע בתור ‘האינטרנט של הדברים’. למה הכוונה? למכשירים שפועלים באופן אוטונומי, מחליפים מידע עם מכשירים אחרים ומקבלים החלטות. כמעט כל מערכות ‘הבית החכם’ עובדות על סוג כזה של אינטראקציה, ושילוב של חוזים חכמים צפוי לתת את התשתית הטכנולוגית לדור הבא של המכשירים. לא רחוק היום בו המקרר שלכם ידע להזמין בעצמו את המצרכים שחסרים בו ו’לחוזים החכמים’ תהיה מניית יסוד ביכולת הזו.

 

זכויות יוצרים

פלטפורמת בלוקצ’יין עשויה להיות פתרון מצוין לשמירה על זכויות יוצרים. רוצים לשמוע יצירה, או להוריד תמונה מוגנת? בבקשה. מערכת של חוזה חכם תוודא שאתם באמת עושים את זה באופן הוגן.



חשוב לדעת: כל ההסברים על המטבעות השונים מבוססים על פרסומים של יוצריהם. אין לראות במידע כהמלצה, או כייעוץ.השימוש באתר על אחריות המשתמש/ת בלבד.

מצאת טעות? כתוב לנו

עליך להחזיק ארנק ביטקויין, על מנת שתוכל לקנות מטבע מסוג

מצאת טעות? כתוב לנו