שווי שוק כולל :
שווי שוק ביטקויין :
שווי שוק לייטקויין :
מחיר ביטקויין :

איך טכנולוגיית הבלוקצ’יין תשנה את ענף הנדל”ן?


ביולי 2017 הודיע דובר ה-Lantmäteriet – הגוף בשוודיה המקביל ל’מנהל מקרקעי ישראל’, שהוא עובר לרישום עסקאות על מערכת חדשה מבוססת בלוקצ’יין. השוודים רק הלכו בעקבות הברזילאים והגיאורגים שהעבירו את מערכות רישום ה’טאבו’ שלהם למערכת מבוססת בלוקצ’יין כבר בתחילת 2017.

האם הבלוקצ’יין ישים סוף להונאות נדל”ן?

פלטפורמות בלוקצ’יין אמנם לא יחליפו את אנשי המקצוע שמניחים את הבלוקים באתרי הבנייה, אבל הן בהחלט עשויות לשנות כליל את הדרך שמתנהלות עסקאות נדל”ן ואת האופן שמתבצע רישום מקרקעין. אחד הדברים שמעבר למערכות רישום מבוססות בלוקצ’יין, כמו שכבר יש בשוודיה, ברזיל, גיאורגיה ומדינות נוספות, צפוי לעשות זה להקשות מאוד על הונאות נדל”ן.

רישום בעלות על מערכת בלוקצ’יין יכול להתבצע באופן מידי ומונע לחלוטין את האפשרות שאותו נכס ‘יימכר’ פעמיים. העובדה שאי אפשר למחוק או לשכתב את הרישום על בלוקצ’יין מעניקה שכבת הגנה בפני הונאות.

בנוסף, אחד המאפיינים הכי בולטים בטכנולוגיית בלוקצ’יין הוא השקיפות והפומביות שלה, תכונות אלה הופכות את חייהם של הנוכלים והרמאים להרבה יותר קשים.

פחות תעסוקה לעורכי הדין

אחד התפקידים המרכזיים שממלאים עורכי דין בענף הנדל”ן הוא בניית אמון. עורכי דין אמנם מחויבים ללקוח שלהם, אבל באותה מידה הם מחויבים להתנהל לפי מערכת כללים ורגולציה קפדנית. לכן יש להם תמיד גם מעמד של גוף שלישי שמפקח מהצד על כל האספקטים הטכניים של הטרנזקציה. במציאות מבוססת בלוקצ’יין חלק ניכר מהתפקיד שלהם מתייתר. קונספטואלית, הבלוקצ’יין מאפשרת ביצוע של עסקאות מבוזרות ללא גורם נוסף שיבסס אמון. כל מתווה של עסקה אפשר לתאר ולהתנות במערכת של ‘חוזים חכמים‘ שפועלת אוטומטית, חסל סדר ‘חשבון הנאמנות’ אצל עורך הדין. במערכת מבוססת בלוקצ’יין העניין הזה מיותר ולכן העלות המשפטית הכרוכה בניהול עסקאות נדל”ן צפויה לצנוח באופן משמעותי. עורכי דין עדיין יהיו בסביבה, אבל סביר מאוד שהדור הבא של עורכי דין שמתמחים בנדל”ן יזכירו יותר מתכנתי קוד שירכיבו ‘חוזים חכמים’.

פלטפורמות בלוקצ’יין גם צפויות לפשט מאוד הליכים משפטיים בתחום המקרקעין, כי רישום בעלות והוכחת הבעלות הנגזרת ממנו יהפכו למאוד קשיחים ובלתי ניתנים להפרכה.

השפעת הבלוקצ’יין על תיווך נדל”ן וחברות בנייה

תחום נוסף שעתיד לספוג מכה ולגרום לעוסקים בו להסתגל למציאות מבוססת בלוקצ’יין הוא ענף התיווך. כשכל המידע מוזרם לפלטפורמות בלוקצ’יין ומתעדכן בזמן אמת, לפחות תיאורטית ניתן לבנות מערכות שמייתרות לחלוטין את תפקיד המתווך. כבר היום יש מספר רב של אתרי נדל”ן שמנסים לעשות זאת, ברגע שיוטמעו פלטפורמות בלוקצ’יין שמתעדכנות בלייב ומאפשרות להציג מידע בחיתוכים שונים החזון הזה יוכל באמת לעבוד.

עדיין יהיה צורך במקצוענים שחושבים נדל”ן, אבל סביר שחלק גדול מהם יעסקו ב’האכלת המכונה’.

אגב, גם חברות בנייה גדולות ומתקדמות יוכלו למצוא תועלת רבה במערכות ניהול מבוססות בלוקצ’יין, והן יוכלו לעקוב אחר קצב הבנייה וניהול המלאי, ולזהות בזמן אמת חריגות שיכולות להצביע על תקלות, טעויות אנוש, או גניבת חומרי גלם. בכך, פלטפורמת בלוקצ’יין שנבנתה באופן חכם יכולה לחסוך זמן, כסף ולפעמים אפילו חיי אדם.

עסקאות נדל”ן גלובליות בלחיצת כפתור

סביבה מבוססת בלוקצ’יין צפויה להקל משמעותית על ביצוע עסקאות נדל”ן חוצות יבשות. כאן אנחנו מתחברים לתפקיד ‘הקלאסי’ של הבלוקצ’יין, כפי שהוא בא לידי ביטוי עם הצגתה לעולם ברשת הביטקוין. בלוקצ’יין הוצגה כטכנולוגיה המאפשרת ביצוע עסקאות מבוזרות בין שני זרים באופן שלא מצריך גיבוי של מערכת אמון ופיקוח חיצונית. מערכת כזו יכולה להפוך ביצוע עסקאות חוצות יבשות לפשוטות יותר, מהירות יותר, זולות יותר וכמובן – בטוחות יותר.

מאטס סנאל, ראש מחלקת הפיתוח של Lantmäteriet, הרשות הציבורית לניהול המקרקעין בשוודיה, סיכם את ההחלטה לאמץ את הבלוקצ’יין במילים הבאות: “כששמענו על הבלוקצ’יין על היתרונות שהיא עשויה לספק, רצינו ללמוד לעומק את הנושא כדי להבין אם באמת מדובר בטכנולוגיה של הדור הבא שתיתן לנו פתרון אמיתי לסוגיית רישום הקרקעות. אנחנו עוד צריכים לבדוק כיצד המערכת פועלת בקנה מידה רחב של הרבה עסקאות במקביל, ולנסות אותה מול יותר שותפים, אבל נכון להיום לא הצלחנו למצוא שום פגם בטכנולוגיה.”



חשוב לדעת: כל ההסברים על המטבעות השונים מבוססים על פרסומים של יוצריהם. אין לראות במידע כהמלצה, או כייעוץ.השימוש באתר על אחריות המשתמש/ת בלבד.

מצאת טעות? כתוב לנו

עליך להחזיק ארנק ביטקויין, על מנת שתוכל לקנות מטבע מסוג

מצאת טעות? כתוב לנו