שווי שוק כולל :
שווי שוק ביטקויין :
שווי שוק לייטקויין :
מחיר ביטקויין :

לייטקוין או מונרו השוואה בין שני האלטים


כששנת 2018 הסוערת נכנסת לישורת האחרונה שלה מעניין לבדוק מה מצבם של שניים מהמטבעות הקריפטוגרפיים הסחירים והפופולריים ביותר בשוק: לייטקוין (LTC) ומונרו (XMR). על פניו שני המטבעות פועלים בטריטוריות שונות ואינם מהווים מתחרים ישירים, אבל לאור העובדה שמדובר בשתיים מהפלטפורמות הנזילות במיוחד שסוגרות את העשירייה הראשונה בדירוג (נכון לסוף אוקטובר 2018 לייטקוין תופסת את המקום השביעי, בעוד מונרו נמצאת במקום העשירי בדירוג) יהיה מעניין להשוות את המסלול והביצועים של השניים.

 

לייטקוין מול מונרו – פרטיות ומהירות

בשונה מהרבה ‘אלטים’ (מטבעות אלטרנטיביים לביטקוין) הלייטקוין והמונרו מספקים פתרונות לבעיות אמיתיות שיש בביטקוין וזה סוד הצלחתם. הלייטקוין ביקש לפתור את בעיית ה-Scalability ועיכוב העסקאות שמונעת מהביטקוין לתפקד כמו כסף מזומן; המונרו התמקד בסוגיית הפרטיות והבעיות שהבלוקצ’יין ה’שקוף’ של הביטקוין מעורר באספקט הזה. שני המטבעות עמדו ביעד שסימנו לעצמם וכתוצאה מכך הפכו למטבעות מאוד סחירים. או במילים אחרות: מדובר בשניים ממטבעות הקריפטו שבאמת מתפקדים כ’כסף’ ומכובדים כאמצעי תשלום מקובל בקרב משתמשים ועסקים כאחד (יחסית לעולם הקריפטו, שהחדירה שלו לכלכלה המסורתית עדיין בחיתוליה).

הן הלייטקוין והן המונרו הם מטבעות ותיקים יחסית (הלייטקוין מ-2013 המונרו מ-2014), אבל למרות ששניהם נותנים מענה לבעיות שעלו מהשטח סיפור לידתם שונה מאוד כמו גם אסטרטגיית הפעולה שלהם.

 

הפיתוח של לייטקוין לעומת מונרו

הסיפור של הלייטקוין קצת מזכיר את סיפור סינדרלה. מדובר ביוזמה ועבודת פיתוח של אדם אחד. צ’רלי לי היה מתכנת שעבד בגוגל והתעניין בביטקוין, הוא זיהה את הבעיות במטבע בשלב מוקדם ובחר לעשות מעשה. בשנת 2011 החליט לייסד גרסה משלו לביטקוין. הוא לקח את הקוד של הביטקוין וממנו יצר מטבע קל, מהיר וחסכוני יותר באנרגיה. חשוב לציין שלי הקפיד לציין שהלייטקוין לא נועד להתחרות בביטקוין. להפך, הוא נועד להשלים אותו בבחינת ‘ביטקוין בכסף קטן’. למעשה, כל האסטרטגיה של לייטקוין מתבססת על היותו לוויין של הביטקוין ועושה רושם שגם בביטקוין מבינים את זה. העובדה שבשונה מהביטקוין השער שלו לא התייצב על מחיר של אלפי דולר ליחידה (בשיאו הלייטקוין הגיע ל-366 דולר ליחידה) גם היא מסייעת לו להיות מטבע מאוד סחיר שניתן לבצע באמצעותו עסקאות קטנות.

בשונה ממקרה הלייטקוין, המונרו קם כיוזמה הרבה יותר מסודרת. על צוות ההקמה נמנו שבעה מפתחים שונים ועד מהרה מספר המפתחים בפרויקט הגיע ליותר ממאתיים. גם המונרו התבסס על פלטפורמת קוד פתוח קיימת, אבל נקודת המוצא שלו היתה שונה מאוד מזו של הביטקוין. מונרו מבוסס על פרוטוקול CryptoNote שמאפשר הקמה של בלוקצ’יין שאינו שקוף, ומצפין ומערבל את העסקאות למתבונן מהצד, כך שהצדדים שמבצעים את העסקה שומרים על האנונימיות שלהם. מונרו אינו המטבע הראשון שמבוסס על  CryptoNoteומציע לעולם אנונימיות. המטבע הראשון שעשה שימוש בפרוטוקול הזה היה Bytecoin שהופיע בזירה כבר ב-2012 ובמשך תקופה נתן למונרו פייט יפה, עד שבמהלך השנה האחרונה התרסק והתדרדר לקצה העשירייה הרביעית בדירוג. מונרו הוא גם לא המטבע האחרון שאימץ את ה-CryptoNote, למעשה בשנת 2014 ו-2015 למעלה מעשר פלטפורמות שונות אימצו את מודל הבלוקצ’יין החדש. אבל במבחן התוצאה (אימוץ המטבע) אף אחד מהמטבעות האלה לא מתקרב למונרו שגם מייצר ומשיק כל הזמן חידושים ואפליקציות חדשות וגם שומר ברמה התדמיתית על הבכורה במגרש המטבעות האנונימיים.

 

השוואה בין מונרו ולייטקוין מהזווית המוניטרית

כאמור שני המטבעות מאוד פופולריים, ומאחר שנועדו למטרות שונות קשה להשוות ביניהם. ברמת שוק ההשקעות שניהם עברו שנה לא פשוטה. שניהם מציגים שער הרבה יותר נמוך משער השיא שלהם, כשמונרו עומד היום על שער של 102 דולר ליחידה, אחרי שבשיאו כבר התקרב ל-500 דולר, ואילו הלייטקוין, שכבר חצה את ה-360, עומד היום על שער של 52 דולר ליחידה. ועדיין ביחס למטבעות אחרים שחלקם פשוט נמחק המטבעות האלה עד עכשיו חזק בתמונה.



חשוב לדעת: כל ההסברים על המטבעות השונים מבוססים על פרסומים של יוצריהם. אין לראות במידע כהמלצה, או כייעוץ.השימוש באתר על אחריות המשתמש/ת בלבד.

מצאת טעות? כתוב לנו

עליך להחזיק ארנק ביטקויין, על מנת שתוכל לקנות מטבע מסוג

מצאת טעות? כתוב לנו