שווי שוק כולל :
שווי שוק ביטקויין :
שווי שוק לייטקויין :
מחיר ביטקויין :

מדריך לעמלות מסחר בקריפטו


בואו נדבר קצת על עמלות. כל מי שקנה או מכר מטבעות קריפטוגרפיים יודע שעמלות הן חלק מהסיפור. כשלעצמה, העובדה זו לא אמורה להרתיע אותנו כי אנחנו מורגלים בתשלום עמלות על כל פעולה בבנק. תאורטית, בביצוע עסקה מבוזרת רכיב העמלות היה אמור להיעלם. כי כל הרעיון של כלכלה מבוזרת הוא שאין גוף שלישי שמפקח על העסקה, ‘מארח’ אותה וגובה עמלה בתמורה.

עסקה מבוזרת במטבע כמו ביטקוין או את’ר מתבצעת על בסיס P2P (Peer to peer – עמית לעמית), אבל לרשת הבלוקצ’יין עצמה יש תקורות – תשלום לכורים, הקצאת הון למפתחים של הרשת ומפתחי האפליקציות והארנקים. כל אלה, ממומנים באמצעות העמלות – לכן, כמו במערכת הבנקאית שאנחנו מכירים, כמעט כל פעולה בבלוקצ’יין כרוכה בעמלה. בנוסף, היום חלק גדול מהמסחר במטבעות דיגיטליים מתבצע בזירות מסחר חיצוניות וגם הן בדרך גובות עמלות על השירות שהן מספקות. הגיע הזמן לעשות סדר ולפרט על סוגי העמלות שתידרשו לשלם. בסופו של דבר גם את הנתון הזה ראוי לשקלל במאזן הרווח וההפסד.

 

סוגי עמלות במסחר במטבעות דיגיטליים

עמלות על פעילות מסחר קריפטו ברשת

כמו שהזכרנו כמעט כל פלטפורמת בלוקצ’יין קריפטוגרפית כוללת מנגנון פנימי ואוטומטי שגובה עמלות על פעולות שמתבצעות ברשת. לכל פלטפורמה תעריפים ושיטה מעט שונה לגביית עמלות, ויש פלטפורמות שנחשבות ‘זולות’ ומשתלמות ויש כאלו שנחשבות ‘יקרות’. עבור משתמשים שמנהלים הרבה פעולות בנפחים גדולים מדובר בהחלט באחד השיקולים בבחירת הפלטפורמה.

בפלטפורמות מסוימות כמו, למשל, הביטקוין, התעריפים האלה משתנים בהתאם לפרמטרים שונים כמו היקף העסקה, סוג העסקה ואפילו סוג הארנק האלקטרוני של המשתמש.

ברשתות מסוימות הכורים עצמם קובעים את התעריף ומתנהל בעצם סוג של מכרז, וכורה שמבקש תעריף עמלה גבוה מסתכן בכך שמשתמשים ידלגו עליו והוא לא ישתתף באימות הבלוק (ולא יתוגמל על הכרייה). כך נוצר מין איזון פנימי של שוק חופשי, אבל כדאי להיות ערים לתנודתיות במחירי העמלות.

חלק מהארנקים האלקטרוניים מאפשרים למשתמשים להגביל את גובה העמלה שהם מוכנים לשלם. זו דרך טובה לשלוט ולבקר על גובה העמלות, אך יש לה גם חסרונות. הבלוקצ’יין הוא אלגוריתם קפיטליסטי והוא יתעדף את העסקאות שמוכנות לשלם עמלה גבוהה וישלח את מי שמוכן להפריש רק עמלת מינימום חזרה לסוף התור. עסקאות ביטקוין שנתקעות ימים ארוכים עד שמגיע תורן לאימות הן בדרך כלל עסקאות של עמלות נמוכות. זה פעמים רבות לא משתלם – זול שעלול לעלות לכם ביוקר.

 

עמלות ארנק אלקטרוני

הארנקים לא רק מאפשרים לכם לקבוע את גובה עמלת הקנייה ברשת, חלקם בעצמם גובים מכם שימוש. אחרי הכול, אין מתנות חינם. לארנקים האלקטרוניים כמה שימושים. העיקרי שבהם הוא לאחסן את הכסף הדיגיטלי שלכם במקום במאובטח. מלבד זה דרך הארנקים מקבלים משוב ועדכונים מהפלטפורמות השונות ובאמצעותם ניתן לבצע עסקאות. מרבית הארנקים האלקטרוניים הם תוכנות שהמשתמש מוריד או מתחבר אליהן דרך קוד אישי, ויש גם ארנקי חומרה שעובדים במודל של USB.

השימוש בארנקים כרוך הרבה פעמים בעמלות שמועברות למפתחים, על פי רוב מדובר בעמלות נמוכות מאוד, אבל זה עשוי להצטבר. בנוסף, פתיחת ארנק גם היא כרוכה בתשלום. התשלום הזה כמו בפתיחה של חשבון בנק או חשבון ניירות ערך עשוי להיות לא טריוויאלי.

חלק מהארנקים ייעודיים ותומכים רק בפלטפורמה אחת, בחלק אפשר לשמור ולסחור כמה סוגים של מטבעות דיגיטליים. לפני שבוחרים ארנק כדאי להבין את אופי הפעילות שלכם בזירה. מי שקונה ביטקוין בודד או את’ר כתרגיל בהשקעה יזדקק לארנק שונה מאוד ממי שבכל יום מתעתד להיכנס לזירות קריפטו ולסחור בהיקפים גדולים. אופי העמלות הוא אחד הדברים שמומלץ לבדוק לפני שמחליטים איזה ארנק לאמץ.

 

עמלות בזירת המסחר במטבעות מבוזרים

מטבעות קריפטו הם ‘מטבעות מבוזרים’ שתודות לפלטפורמת הבלוקצ’יין מאפשרים ביצוע עסקאות ישירות בין שני גורמים ללא גוף מתווך. אבל בפועל נתח משמעותי מעסקאות הקריפטו מתבצע בזירות מסחר ייעודיות. קרי, באמצעות צד שלישי שמתווך בעסקה. למה זה קורה? כי חלק ניכר מכלכלת הקריפטו עדיין מתבסס על שוק של משקיעים שקונים ורוכשים את המטבע פחות כאמצעי תשלום להתנהלות שוטפת ויותר כאמצעי להרוויח. עבור סחר מהסוג הזה שעיקרו רכישה, מכירה והמרות, ‘בורסות הקריפטו’ הן הפתרון הזמין והיעיל ביותר, ולגבי מטבעות וטוקנים מסוימים הן בפועל גם הפתרון היחיד שמאפשר את הסחר הזה.

לכאורה הזירות לא באמת שוברות את השרשרת המבוזרת והעסקה הסופית תתבצע בין שני גורמים על הבלוקצ’יין שמעוניינים לעשות אותה. הזירה היא מקום מפגש. אבל המפגש הזה הוא אקטיבי וזירה טובה נמדדת ביכולת שלה לחבר במהירות ובאופן אוטומטי את שני הצדדים שמעוניינים לבצע עסקה מסוג מסוים – על כל חיבור כזה הן גובות עמלה.

חלק מהזירות מנהלות את כל המסחר במטבעות דיגיטליים וחלק אחר מאפשרות קנייה או מכירה תמורת כסף פיאט, וככאלה משמשות הן כשער כניסה לתחום עבור משקיעים והן זירת המרה שמאפשרת למשתמשים להפוך את הכסף הדיגיטלי לכסף פיאט שסחיר יותר.

כל זירה פועלת באופן קצת אחר בנושא העמלות וכמו בבחירת ארנק גם הבחירה בזירת מסחר תלויה במאפיינים והמטרות הספציפיים של כל משתמש והעלות המצטברת של העמלות היא בהחלט שיקול משמעותי.

 



חשוב לדעת: כל ההסברים על המטבעות השונים מבוססים על פרסומים של יוצריהם. אין לראות במידע כהמלצה, או כייעוץ.השימוש באתר על אחריות המשתמש/ת בלבד.

מצאת טעות? כתוב לנו

עליך להחזיק ארנק ביטקויין, על מנת שתוכל לקנות מטבע מסוג

מצאת טעות? כתוב לנו