שווי שוק כולל :
שווי שוק ביטקויין :
שווי שוק לייטקויין :
מחיר ביטקויין :

סטלאר או ריפל – איזה מטבע הולך לנצח?


העובדה שרבים משווים בין ריפל (Ripple XRP) לסטלר (Stellar, XLM) לא צריכה להפתיע. שתי הפלטפורמות משתמשות בעיקרון טכנולוגי דומה ופועלות בגזרת ההעברות וההמרות הבינלאומיות, וההיסטוריה המשותפת שלהן גם הופכת אותן לצ’ילבות מהגיהינום שקשה לעמוד בפיתוי ולהעמיד אותן ראש בראש.

 

ריב המייסדים

ריפל נוסדה ב-2011 ומהר מאוד הצטיירה כעוף מוזר בעולם הבלוקצ’יין. בשעה שרוב התחום הזה התנהל (לפחות כלפי חוץ) באווירה אנרכיסטית, שבחסות הקוד הפתוח ניסתה להפוך את הכלכלה למבוזרת יותר ובעיקר רצתה להתנתק מהתלות בבנקים ובמערכות פיננסיות מסורתיות אחרות, ריפל מראש כיוונה לשרת את הבנקים ובנתה מוצר שיעזור להם ליהנות מיתרונות הבלוקצ’יין – רק ללא ביזור. את הקו הריכוזי-תאגידי הזה הוביל (באופן ריכוזי למדי) כריס לארסן שהיה הדומיננטי מבין המייסדים. אלא שבלהקת המייסדים היה זכר אלפא נוסף שלא ממש אהב את הכיוון אליו משך לארסן, זה היה ג’ד מקנאב, והפיצוץ ביניהם, כנראה, היה בלתי נמנע.

מקנאב פעל מתחת לרדאר ובשקט-בשקט בנה את הגרסה שלו לריפל. כשהכול היה מוכן הוא קם ועזב את ריפל וביולי 2014 השיק את מיזם סטלר.

 

השוואה בין קהלי היעד של סטלר ושל ריפל

כשסטלר הושקה היא הוגדרה כ’מערכת תשלומים מבוזרת לסליקה סופית’. בפועל סטלר מיועדת לביצוע העברות כספים בינלאומיות. זה נשמע דומה לריפל וגם הטכנולוגיה לא נורא רחוקה (בשני המקרים המטבעות של הפלטפורמות אמורים לשמש כנכס ביניים), אבל קהלי היעד והתפיסה העסקית/אידיאולוגית שונה בתכלית.

ריפל קוממה עליה שחקנים רבים בתחום הקריפטו כי לרגע לא התיימרה להיות באמת מבוזרת. עבור הפעילים הכבדים, שראו בבלוקצ’יין הזדמנות לברוא כלכלה חדשה שתתנתק מכבלי המערכת הבנקאית, זה כמעט סוג של חילול קודש. ריפל התמקדה בסקטור הבנקאי ובחברות האשראי והיא מציעה להם פתרון טכנולוגי שימקסם את השירות (והרווחים) שלהם. סטלר מציעה דבר דומה אבל היא פונה לקהלים שונים לגמרי ועושה את זה באופן מבוזר. סטלר מכוונת לעבר מי שלא נמצא במערכת הבנקאית ומאפשרת לו לקבל שירותים בנקאיים (העברות והמרות של כספים) למרות שהוא לא נמצא בה.

 

האם יש תחרות בין סטלר ובין ריפל?

עם כל הכבוד למלחמת העולם בין לארסן למקנאב (שבמהלכה הקפיא לארסן את כל האחזקות שהיו למקנאב בריפל), בסופו של דבר, בגלל ההבדל הגדול בקהלי היעד, ריפל וסטלר לא באמת נמצאות בתחרות ישירה. למעשה, בטווח הבינוני והרחוק הפעילות המקבילה שלהן עשויה אפילו לחזק האחת את השנייה. הדמיון ביניהן מפתח הרגלי שוק, ואם הקברניטים ישכילו לקבור את גרזני המלחמה הן בהחלט יכולות לשתף פעולה ולייצר פתרונות חופפים שעשויים להיות WIN WIN.

זה ברמה המהותית. אבל בקריפטו כמו בקריפטו תמיד יש גם מטבע בסביבה ובתמונה המוניטרית, ואם רוצים לבחון מה קורה בזירה הזו ובמצב הכללי של הפלטפורמות, נגלה שכאן יש דווקא התפתחויות מעניינות.

 

האם סטלר ינצח את ריפל בתחרות על המשקיעים?

כדאי לזכור שאנחנו לא מדברים פה על שני דגי רקק אלא על שחקנים מובילים בעשירייה הראשונה. נכון לכתיבת שורות אלה, בסוף חודש אוקטובר 2018, המטבע ריפל עדיין שומר על הבכורה ותופס את המיקום השלישי בטבלה אחרי הביטקוין והאת’ריום. אבל סטלר נושף חזק בעורפו וכרגע מחמם את המקום השישי בטבלת הדירוג. כשלוקחים בחשבון שריפל נמצא בשטח שלוש שנים לפני סטלר, אין פלא שהיום מבחינת המשקיעים סטלר יותר פופולרי. מטבע ה-XRP של ריפל כבר ידע עליות ומורדות. בדצמבר 2017 הוא כמעט נמחק אבל לקראת ינואר 2018 זינק ועבר את מחסום ה-3 דולר ובחודשים האחרונים הוא מדשדש סביב 40 הסנט ליחידה. חלק מזה קשור לחוסר היציבות הכללית בענף אבל חלק מזה קשור לכך שהחברה לא הצליחה לגייס מספיק בנקים ושיש בעיות רגולטוריות שמקשות עליה לפעול.

מנגד, ה-XLM של סטלר שמר על יציבות יפה במהלך רוב השנה וצפוי להפוך סחיר בבורסת Coinbase (שכרגע מסרבת לסחור ב-XRP של סטלר), אם וכאשר זה יקרה זה צפוי לחשוף אותה ל-13 מיליון המשתמשים בזירת המסחר וכנראה שיתבטא גם בעליות שערים. בנוסף, סטלר הציגה השנה כמה שותפים חדשים ובראשם חברת IBM עמה סטלר מרימה מיזם משותף. כך שבטווח הקצר סטלר כרגע נמצאת במומנטום חיובי ב”קרב המטבעות”. האם נראה ‘עקיפה’ בקרוב? נכון למועד כתיבת שורות אלה קשה לדעת. ימים יגידו.



חשוב לדעת: כל ההסברים על המטבעות השונים מבוססים על פרסומים של יוצריהם. אין לראות במידע כהמלצה, או כייעוץ.השימוש באתר על אחריות המשתמש/ת בלבד.

מצאת טעות? כתוב לנו

עליך להחזיק ארנק ביטקויין, על מנת שתוכל לקנות מטבע מסוג

מצאת טעות? כתוב לנו