שווי שוק כולל :
שווי שוק ביטקויין :
שווי שוק לייטקויין :
מחיר ביטקויין :

Atomic swap לעומת זירות מסחר ריכוזיות


אם אתם מעוניינים לקנות או למכור מטבעות קריפטו, עומדות בפניכם שתי אפשרויות עיקריות: מכירה או קנייה באמצעות זירות מסחר ריכוזיות ו-Atomic Swap, האלטרנטיבה המבוזרת המובילה לזירות המסחר. אבל קודם כול, קצת רקע כללי על התפיסה המבוזרת.

אחד העקרונות המהותיים עליהם מושתת תחום הקריפטו הוא ‘התפיסה המבוזרת’. הרעיון בכלכלה מבוזרת הוא פשוט – מסחר ישיר בין שני גורמים גם בעסקה מקוונת ללא צורך בתיווך של צד שלישי כמו בנק או חברת אשראי. כל עוד המסחר מתנהל בין שני אנשים שמחזיקים באותו מטבע קריפטו התפיסה המבוזרת עובדת מצוין, אבל ברגע שמישהו רוצה להמיר את כסף הקריפטו בכסף פיאט (‘כסף רגיל’) או במטבע קריפטו אחר העניינים מסתבכים. למעשה, עד לאחרונה לא היתה באמת אופציה לסחר מבוזר אמיתי במטבעות קריפטו.

 

החסרונות של זירות מסחר ריכוזיות

לחגיגה המבוזרת יש צוואר בקבוק וכאן אנחנו מתכוונים לזירות המסחר. בסופו של יום, בגלל שרוב הכלכלה המסורתית מתנהלת באמצעות כסף פיאט, אנשים צריכים להמיר את הביטקוין או האת’ר שברשותם לדולרים, יורו או כל מטבע סחיר אחר. את זה כמעט בלתי אפשרי לעשות באופן מבוזר באמת.

זירות המסחר שמהוות היום שער כניסה לכל מי שרוצה לקנות או למכור קריפטו, לא שונות בהרבה מהבנק או חברות אשראי ומבחינות מסוימות הן אפילו ‘גרועות’ מהם. מרבית הזירות פועלות באופן הבא: הן מחייבות את מי שרוצה להיעזר בשירותיהן לפתוח חשבון ולעבור תהליך אימות (כמו בחשבון בנק או אשראי) ולהפקיד בתוך החשבון כסף (פיאט או קריפטו) – שיימצא מחוץ לארנק הפרטי ויהיה מעשית בשליטת הזירה (אותו צד שלישי שממנו ממציאי הביטקוין קיוו לברוח).

כדי לסחור או לממש המשתמש נותן הוראה לקנייה או מכירה. כאן אנחנו נכנסים ללב הפעולה של הזירה שמבצעת matching (התאמה) בין המוכרים לקונים, התהליך הזה תלוי גם בסוג המטבע והפעולה, ובסופו מתבצעת הפעולה שאחריה יכול המשתמש למשוך את הכסף לארנק הפרטי שלו – תמורת עמלת משיכה.

עמלות במסחר בקריפטו היא נקודה חשובה. כמעט על כל פעולה בזירה (קנייה, מכירה, משיכה, שימוש) המשתמשים משלמים עמלה ובלי שנשים לב הן עלולות להצטבר לסכום משמעותי שיכול לכרסם בשורת הרווח הסופית. העניין הזה הופך ליותר בעייתי במסחר של אלטים מסוימים שקנייה ומכירה שלהם דורשת כמה שלבי המרה (מהמטבע לביטקוין או את’ריום וכן הלאה) וזה עוד לפני שהגענו לסכנה האמיתית.

 

הסיכונים בזירות המסחר בקריפטו

זירות מסחר הן יעד בלתי פוסק לעבירות רשת וניסיונות פישינג והקינג, והניסיונות האלה מצליחים בתדירות יותר גבוהה ממה שנהוג לחשוב. חלק ניכר מזירות המסחר הפופולריות חוו ‘שוד’ כזה לפחות פעם אחת וכל אירוע כזה יכול להגיע לנזק של מיליונים. מי סופג את הנזק הזה? חסרי המזל שהכסף שלהם היה במקום הלא נכון בזמן הלא נכון. הכסף בזירה לא מבוטח ולכן אם יקרה אירוע כזה התשובה שתקבלו תהיה: “מצטערים, נשדדתם”. הסוגיה הזו אינה תיאורטית ומשקיעים רבים כבר הפסידו את כספם. הזירות מצדן מנסות להגביר את רמת האבטחה, אבל מרוץ החימוש בין עברייני הרשת לפרצות אבטחה חדשות, שמתגלות חדשות לבקרים, גובה מחיר.

מלבד זה, זירות המסחר סובלות כמעט מכל רעה חולה אחרת של מערכת ריכוזית – החלטות שרירותיות כמו הגבלת סכום משיכה ואפילו עצירת משיכות, בעיות מול רגולטור והזנחת הטיפול במטבעות יותר נדירים.

ויטליק בוטורין, מייסד האת’ריום, תיאר לאחרונה במהלך כנס את תחושתו כלפי זירות המסחר ספק כבדיחה וספק ברצינות: “אני מקווה שזירות המסחר הריכוזיות ישרפו באש הגיהינום”.

אחרי שזה נאמר חייבים לציין כי לזירות המסחר היה ויש תפקיד חשוב בפיתוח והנגשת כלכלת הקריפטו ובשעתו הן סיפקו פתרון לא רע למטבעות העיקריים. הן יחסית ידידותיות למשתמש ומי שמקפיד על כללי זהירות מסוימים יכול להפחית  את הסכנה באופן משמעותי.

 

אטומיק סוואפ מסחר מבוזר אמיתי

הבשורות הטובות הן שכבר יש ניצנים לאלטרנטיבת מסחר מבוזרת לחלוטין. מה שיפה זה שהפתרון מגיע מתוך העולם הטכנולוגי של הבלוקצ’יין. אנחנו מדברים על אטומיק סוואפ (Atomic swap).

נסביר: הבעיה הכי גדולה בסחר מבוזר היא בעיית האמון. שני אנשים זרים נדרשים לבצע עסקה אחד עם השני, וללא היכרות מוקדמת תמיד קיים החשש שצד אחד “יבריז” ויסתלק עם כספו של הצד השני. זירות המסחר פתרו את העניין הזה בכך שמי שרצה לסחור העביר את כספו לזירה והאציל עליה סמכויות והיא שימשה כמבוגר אחראי ומתווך הוגן – אבל כמו שראינו, לפעמים המבוגר הזה לא היה ממש “אחראי” וגם לא תמיד “הוגן”. הרעיון באטומיק סוואפ הוא להחליף את המתווך הזה ב’חוזה חכם’ שפותר את בעיית האמון ולא משחרר את התמורה לצדדים עד שתנאיו ימולאו.

מאז הופעת האת’ריום ‘חוזים חכמים’ הזניקו את האפשרויות הגלומות בתחום הבלוקצ’יין. כבר ב-2013 עלה הרעיון לייצר תחליף מבוזר לזירת סחר באמצעות הטמעת רעיון החוזים החכמים, וב-2017 פלטפורמת בלוקצ’יין בשם Decrd הכניסה אפשרות כזו לביצוע המרות בין המטבע שלה לביטקוין ולייטקוין.

בזמן הקרוב צפויות לקום יותר ויותר זירות מסחר שיאמצו את השיטה הזו, ולצדן נראה גם פיתוח ארנקים ייעודיים, אבל לאור הקצב שבו דוהרת טכנולוגיית הבלוקצ’יין סביר מאוד שתוך זמן קצר אטומיק סוואפ תהפוך לברירת המחדל לביצוע עסקאות וזה יהיה צעד גדול לקראת מימוש החזון המבוזר האמיתי.



חשוב לדעת: כל ההסברים על המטבעות השונים מבוססים על פרסומים של יוצריהם. אין לראות במידע כהמלצה, או כייעוץ.השימוש באתר על אחריות המשתמש/ת בלבד.

מצאת טעות? כתוב לנו

עליך להחזיק ארנק ביטקויין, על מנת שתוכל לקנות מטבע מסוג

מצאת טעות? כתוב לנו