שווי שוק כולל :
שווי שוק ביטקויין :
שווי שוק לייטקויין :
מחיר ביטקויין :

בלוקצ’יין לא (רק) מה שחשבתם


מטבע הביטקוין שהושק בינואר 2009, הציג בפעם הראשונה שימוש מעשי בטכנולוגיה חדשה – הבלוקצ’יין (Blockchain). למרות שעקרונות הרעיון התיאורטי של הבלוקצ’יין נוסחו כבר במהלך שנות התשעים של המאה הקודמת, הביטקוין היה הפיתוח הראשון שהראה שהפטנט הזה באמת עובד.

 

בלוקצ’יין – לא רק ביטקוין

אין ספק שהביטקוין הפך את המונח ‘בלוקצ’יין’ לשגור, אבל הוא גם כלא אותו בתוך כלא קונספטואלי, שרק בשנים האחרונות הוא מתחיל להיחלץ ממנו. במשך זמן ניכר רוב האנשים ראו בטכנולוגיית הבלוקצ’יין כאמצעי בטוח להעברת ערך ותו לא. הביטקוין היה כל כך חדשני ומהפכני שרק מעטים הבינו ש’כסף דיגיטלי מבוזר’ הוא רק אחד מני שימושים רבים לטכנולוגיית הבלוקצ’יין.

לקח קצת זמן עד שהבשילה התובנה שהבלוקצ’יין היוא פלטפורמה טכנולוגית שיכולה לשרת מטרות מגוונות. אבל מרגע שזה קרה מתברר שהגבול הוא השמים. הסנונית המשמעותית הראשונה היתה ב-2013 כאשר ויטליק בוטרין הציג את האת’ריום כפלטפורמה רחבה לפיתוח ושיתוף אפליקציות. חלק מאותן אפליקציות שמשתמשות במכונה הווירטואלית של האת’ריום מדגימות כיצד טכנולוגיית הבלוקצ’יין מסייעת לנו לפתור בעיות ב’עולם האמיתי’ בדרך חדשה, אבל גם העיסוק הציבורי הרחב באת’ריום מהר מאוד התמקד בשיח המוניטרי ועבור רוב האנשים הדבר הכי מעניין בפלטפורמה היה המעקב אחר השווי של מטבע האת’ר.

 

יומן בלתי מחיק וחוזים חכמים

כדי להבין מעט יותר את הפוטנציאל הגלום בבלוקצ’יין, אפשר להתייחס אליה כאל יומן או ספר חשבונות אלקטרוני שמצד אחד הוא פומבי ושקוף ומצד שני לא ניתן לשכתב אותו לאחור, כלומר מדובר ביומן חסין מזיופים. הביטקוין משתמש ביומן הזה כאמצעי לתשלום מבוזר, אבל הוא יכול לשמש כמסד אמין לכל סוג של אינפורמציה בכמעט כל תחום שאפשר לחשוב עליו. כשמוסיפים לזה את ‘החוזים החכמים’ שהופיעו לראשונה על האת’ריום ניתן לייצר אפליקציות ורשתות שמתעדכנות באופן אוטומטי וחסין טעויות.

בעתיד הקרוב אנו צפויים לפגוש יותר ויותר יישומים חדשים לבלוקצ’יין, מיד נציג בפניכם כמה תחומים מפתיעים שבקרוב מאוד הבלוקצ’יין עתידה להפוך אותם ליותר אמינים ויותר יעילים.

 

יישומים נוספים לבלוקצ’יין

 

1. בלוקצ’יין במוסדרות להשכלה גבוהה

מערכות מידע של מוסדות השכלה גבוהה, ניהול תהליכי קבלה ורישום ומעקב אחר ציונים דורש מאמץ בירוקרטי אדיר של מחשוב, כוח אדם ומשאבים. למרות ההשקעה האדירה הרבה פעמים המערכת נתקעת וקורסת והיא מועדת לטעויות.

העברת כל מסד הנתונים הזה לפלטפורמת בלוקצ’יין עשויה לחסוך למוסדות להשכלה גבוהה הרבה בעיות אבטחה (כזכור, לא ניתן לשכתב מחדש מידע על בלוקצ’יין), ניתן לבנות רובד נוסף של חוזים חכמים שידעו להנפיק באופן אוטומטי אישורי זכאות, לשלוח מידע על פי דרישה למוסדות ועוד. מערכת כזו, מבוססת בלוקצ’יין, כבר פועלת חלקית במכון הטכנולוגי של מסצ’וסטס ה-MIT. ביום שהמערכת הזו תאומץ כסטנדרט במוסדות האקדמיים (ויכול להיות שאנחנו ממש לא רחוקים משם) תשתנה חוויית הקבלה, חוויית הרישום ובמידה מסוימת גם חוויית הלימודים.

 

2. רישומי לידות, פטירות ומצב משפחתי

הבלוקצ’יין נוצרה כיוזמה של קהילת הקוד הפתוח כדי לאפשר כלכלה וקהילה מבוזרת חופשית, פרטית ונטולת רגולציה. לכן זה קצת אירוני שאחד השימושים המתוכננים לטכנולוגיה דווקא מקרב אותנו צעד נוסף למציאות של ‘האח הגדול’. מערכות ניהול אוכלוסין מבוססות בלוקצ’יין יכולות לחסוך הרבה בלגן בירוקרטי ובעיות תקשורת במערכות ציבוריות. בעתיד רישומים כאלה יתבצעו אוטומטית (כל ילד שנרשם במערכת בית החולים יוזן באופן אוטומטי למערך ניהול האוכלוסין, וכל המידע, כולל רישום מצב משפחתי, ירוכז על אותה רשת ויהיה זמין גם במסופי הגבולות באמצעות הדרכון הביומטרי. דווקא שמירת המידע על בלוקצ’יין יכולה להבטיח שלא תהיה זליגה לגורמים לא מורשים. גם פה, מערכת של ‘חוזים חכמים’ תנתב הרשאות למסופים רלוונטיים שיהיו חשופים רק למידע הרלוונטי. הבונוס לציבור, מערכת כזו תאפשר להנפיק אישורים שונים באופן מיידי ובלי בלגן בירוקרטי.

 

3. שימוש בבלוקצ’יין לניהול זכויות יוצרים בתעשיית המוזיקה

העידן הדיגיטלי יצר גלי הדף אדירים בתעשיית המוזיקה. מצד אחד הרבה יותר קל להרים הפקות מורכבות בתנאי אולפן ביתי, כל מה שצריך זה כשרון ומחשב עם תוכנה מתאימה. מצד שני השוק המוזיקלי פרוץ. אנשים רוכשים פחות אלבומים שבעצמם נמכרים יותר ויותר כקבצים דיגיטליים, וניהול זכויות יוצרים במציאות דיגיטלית מסומפלת הופך אתגר יותר ויותר קשה. על רקע זה יש היום כמה יוזמות שמציעות שירותים לאמנים ומוזיקאים על פלטפורמות בלוקצ’יין שמאפשרות לגבש קהילות מוגנות שמקפידות על שימוש הוגן, תגמול הוגן וגם משמשות זירה לקידום יוזמות שיווקיות.

 

4. בלוקצ’יין במערכות בריאות

אין ספק שבשנים הקרובות נראה יותר רשתות משולבות בלוקצ’יין ו’חוזים חכמים’ בבתי חולים ומערכות בריאות. מערכות שמנהלות מעקב אפידמיולוגי ומפיקות בזמן דאטה הנוגע לבריאות הציבור (זיהוי מוקדם של מגפות). מערכות אחרות יכולות לתת מענה לבעיה האדירה של תופעות לוואי שנוצרות עקב שילובי תרופות. מערכת כזו יכולה להצליב מידע מאלפי מאגרים ולהתריע בזמן אמת על שילובים מסוכנים אצל כל חולה. מערכות ‘גיליון רפואי’ מבוססות בלוקצ’יין יוכלו למנוע כליל טעויות של מתן תרופה לחולה שרגיש אליה וזה, באמת, רק על קצה המזלג.



חשוב לדעת: כל ההסברים על המטבעות השונים מבוססים על פרסומים של יוצריהם. אין לראות במידע כהמלצה, או כייעוץ.השימוש באתר על אחריות המשתמש/ת בלבד.

מצאת טעות? כתוב לנו

עליך להחזיק ארנק ביטקויין, על מנת שתוכל לקנות מטבע מסוג

מצאת טעות? כתוב לנו