שווי שוק כולל :
שווי שוק ביטקויין :
שווי שוק לייטקויין :
מחיר ביטקויין :

האתגרים הגדולים של הבלוקצ’יין


 

בלי קשר לנדנדת השערים של הביטקוין, אפשר לקבוע בוודאות שטכנולוגיית הבלוקצ’יין כאן בשביל להישאר. מה שהתחיל כפיתוח שמאפשר יצירה ושימוש במטבע דיגיטלי מאובטח, התגלה כטכנולוגיה מהפכנית שמאפשרת ניהול מידע ואחזור מידע, סחר מבוזר של כל דבר אפשרי וביצוע פעולות אוטומטיות שחוסכות מתווכים ומונעות כשלים אנושיים. בשנים האחרונות, לצד התחום המתפתח של מטבעות קריפטו, היינו עדים לגופים מסחריים וציבוריים שמאמצים פלטפורמות בלוקצ’יין לצרכים מגוונים. ממערכות ניהול של מרשמי אוכלוסין ורישום בטאבו, דרך מערכות מידע ואבטחה בתחום הבריאות והרכב ועד ניהול מערכות של קניין רוחני, רשתות חברתיות ואפילו חדירה לתאגידי ענק כמו אמזון, מיקרוסופט והמערכת הבנקאית הממוסדת.

 

מעבר מתיאוריה לפרקטיקה

התועלת של הטכנולוגיה ברורה, אבל האם באמת כל כך להפוך מודל תיאורטי למשהו שעובד? המעבר בין תיאוריה לפרקטיקה עלול להתגלות כיותר מסובך ממה שהצטייר בתנאי המעבדה של חממת הפיתוח, וגם למערכות מבוססות בלוקצ’יין יש מחלות ילדות. הנה כמה מהאתגרים שמערכות אלו פוגשות ויוצרות בעולם הממשי.

בעיה אחת שמסתמנת כמרכזית קשורה למחשבי הקוואנטום הדרושים לייצר רשתות בלוקצ’יין. מסתבר שנכון להיום המחשבים האלה נתקלים בהמון בעיות ויוצרים באגים בהרבה מהתוכנות הקיימות. כשמוסיפים לזה את עלות התשתית ומשאבי המחשוב מגלים שהפתרון הזה יקר ושיתרונות האוטומציה שהוא מייצר לא בהכרח מפצים על הפער הזה. לא בזמן ולא בכסף. בנוסף, אחת התכונות של הבלוקצ’יין (וחלק מסוד כוחו) קשורה לכך שאותה שרשרת בלוקים לא נקטעת אלא רק מתארכת, מאחר שכל אימות עובר דרך כל השרשרת בשלב מסוים תהליך האימות נהיה יותר ויותר איטי. בעולם מתחילים לגלות שגם מערכות בלוקצ’יין סגורות לא פטורות מבעיות של Scalability.

 

לא חייבים בכוח

בלוקצ’יין זו טכנולוגיה נהדרת, אבל ברגע שהיא הפכה לטרנד, נדמה שכל העולם ואשתו נמצאים במרוץ לאמץ אותה. זה לא תמיד כדאי. יש הרבה תחומים וארגונים שמעבר למערכת ניהול מידע בבלוקצ’יין עשוי לשדרג. מנגד, יש תחומים בהם המעבר לפלטפורמה כזו הוא מאולץ וכנראה שאינו נחוץ. בהתחשב בעלויות ובאתגרי ההטמעה לא בטוח שתמיד מומלץ להעביר את המערכת לבלוקצ’יין.

אחד המניעים הכי גדולים של חברות וארגונים לעבור לפלטפורמות בלוקצ’יין זו סוגיית האבטחה. מאחר שהמידע על בלוק בבלוקצ’יין ‘כבול’ לבלוק שלפניו ולבלוק שמאחוריו, והמידע מתעדכן בו זמנית על כל מחשב שנמצא על הרשת המבוזרת, הבלוקצ’יין נחשב כחסין לזיופים. זה יתרון גדול, אבל כמו מאגר מידע אחר היא גם מתממשקת לתוכנות אחרות ואלו מהוות סוג של נקודת תורפה שמאפשרת זליגת מידע.

בנוסף, עצם העובדה שהבלוקצ’יין ‘שקוף’ עלולה לייצר בעיות אבטחה. אמנם יש דרכים לייצר בלוקצ’יין שמאפשר כניסה למערכת באמצעות הרשאות פרטיות, אך גם פה זה דורש מאמץ טכנולוגי והשקעה כספית שלא תמיד יצדיקו את עצמם.

 

פחות חכמים ממה שנדמה

מערכות בלוקצ’יין רבות מתוכננות לאור קונספט ‘החוזים החכמים’. זה המקום להזכיר שמדובר באלגוריתמים. הם לא באמת ‘חכמים’ ובמובן המשפטי הם גם לא באמת ‘חוזים’ ולפעמים יש תחושה שגם בגזרה הזו שורר הייפ מוגזם. הטכנולוגיה הזו נשמעת נפלא בתיאוריה, אך פיתוח מערכת כזו של אלגוריתם שמקבל החלטות על ידי התניות מתמטיות אינו תמיד פשוט. בוודאי כאשר מדובר על התניות חוזיות מורכבות. כרגע הטכנולוגיה הזו רק בחיתוליה וכנראה שיעבור עוד זמן רב לפני שניתן יהיה לפגוש מערכות שמסוגלות לבצע אוטומציה מלאה בתחומים מורכבים, כמו למשל, תחום הביטוח.

נסכם, בעתיד נפגוש יותר ויותר פלטפורמות בלוקצ’יין אוטונומיות כתחליף למרכיבים רבים בשכבת הבירוקרטיה של היום, אבל זה לא יקרה מחר.

 



חשוב לדעת: כל ההסברים על המטבעות השונים מבוססים על פרסומים של יוצריהם. אין לראות במידע כהמלצה, או כייעוץ.השימוש באתר על אחריות המשתמש/ת בלבד.

מצאת טעות? כתוב לנו

עליך להחזיק ארנק ביטקויין, על מנת שתוכל לקנות מטבע מסוג

מצאת טעות? כתוב לנו