שווי שוק כולל :
שווי שוק ביטקויין :
שווי שוק לייטקויין :
מחיר ביטקויין :

הקשר בין הנפקות ICO ומימון המונים


במהלך שנת 2016 החלו הרבה מאוד סטראטאפים בתחום הבלוקצ’יין לנהור לשיטה חדשה של גיוס הון באמצעות מודל בשם ‘הנפקת טוקן ראשונית’ (Initial CoinOffering), שמוכר יותר בראשי התיבות ICO.

 

גיוס הון באמצעות ICO

אותן ‘הנפקות ICO’ שינו את מפת ההשקעות וגייסו תוך זמן קצר כמאתיים מיליון דולר. אמנם חלק ניכר מאותן יוזמות לא המריאו (ומן הסתם הרבה משקיעים הפסידו כסף), ובסוף 2017 שוק ה-ICO חווה טלטלה ומשבר, והמשקיעים כבר לא רצים לכל הנפקת ICO בעיניים עצומות, אבל גם היום יש הנפקות ICO שמצליחות לצבור מומנטום.

בשונה מהנפקת הון רגילה בבורסה, משקיעים בהנפקות ICO לא מתוגמלים במניות שמגלמות Equity, קרי ‘בעלות על נתח בחברה’. בתמורה להשקעה שלהם הם מתוגמלים ב’מטבעות טוקן’ שלא מקנים למחזיקים בהם את אותן זכויות קניין ובטחונות שמהם נהנים בעלי מניות.

מה הטוקנים כן מקנים למחזיקים בהם? ובכן, זה תלוי בכמה גורמים וזה לא תמיד ברור. חלק מהטוקנים ממלאים תפקיד בפלטפורמה המונפקת כסוג של ‘מטבע ביניים’ או GAS, אבל בדרך כלל מה שמעניין את המשקיעים זה הסיכוי שהטוקנים ייטענו בערך מסוג אחר. כולם חולמים על שחזור ההנפקה של רשת האת’ריום שגייסה תוך ימים 18 מיליון דולר ובשנת 2016 כבר שיקפה שווי שוק של ביליון דולר, כך שמשקיע ששמר על הטוקנים שקיבל בהנפקה עשה תשואה דמיונית של אלפי אחוזים, שגם השקעה מאוד מוצלחת בזירה בורסאית כנראה לא תצליח לשחזר.

הסיכוי הזה לשחזר את המהלך של את’ריום הוא מה שמניע גם היום משקיעים לקחת את הסיכון ולהיכנס לשוק ה-ICO. הניסיון המצטבר של השנתיים האחרונות מתעתע. בתמונה הגדולה (מנקודת מבטם של המשקיעים) מרבית הנפקות ה-ICO לא סיפקו את הסחורה; מצד שני היו לא מעט הנפקת שכן הצליחו לעשות מהלך דומה להנפקת האת’ריום והצליחו לגרום למשקיעים לחייך.

 

על מה צריך להקפיד כשמשקיעים ב-ICO?

אין כלל אצבע שמבטיח הצלחה עבור מי שמשקיע ב-ICO. צריך לזכור שהשקעות כאלה כוללות סיכון מובנה. אחד הגורמים שמושכים חברות ומיזמים לפנות דווקא בנתיב ה-ICO זו העובדה שאפשר להרים אותן במהירות ללא מגבלות רגולציה שמאפיינות את שוק ההון (הון ראשוני משמעותי, תוכנית עסקית והוכחת עבודה של ‘הרעיון’). הרגולציה הזו היא מה שמספק למשקיעים בשוק ההון סוג של מעטפת הגנה שנעדרת מזירת ה-ICO. היום כבר אפשר לקבוע שבימי השיא העליזים של ‘הבהלה לזהב הקריפטו’, חלק ניכר מההנפקות שגרפו הון מהציבור היו ‘הנפקות זבל’ של רעיון לא אפוי, חסר אופק כלכלי אמיתי ולפעמים אפילו ללא גיבוי טכנולוגי מינימלי.

 

המשקיעים (והמנפיקים) למדו את הלקח וכיום הנפקת ICO שלא מציגה ‘הוכחת עבודה’ אמיתית, תוכנית עסקית משכנעת והון עצמי ראשוני (seed money) תתקשה לגייס כסף במסלול הזה.

 

לכן, הטיפ הכי טוב שאנחנו יכולים לתת באספקט הזה, הוא טיפ שנכון לכל צורת השקעה. תשקיעו בחברות ויוזמות טובות שיש להן ערך ממשי בעולם הממשי. בסוף, הרציונל של הנפקות אינו לאפשר לציבור להתעשר, אלא האפשרות שרעיון טוב יגייס כסף וימריא (ובהמשך, כמובן, ישתלם למשקיעים וליזמים). תשקיעו ברעיון טוב, וכשאנחנו אומרים ‘רעיון טוב’ אנחנו מתכוונים למעטפת הכוללת החורגת מה”רעיון” עצמו – התוכנית העסקית, הרקורד והכישורים של היזמים, ההון שהם מביאים לשולחן והביטחונות שהם מוכנים לספק.

 

העתיד נמצא במימון המונים

כשמסתכלים ימינה ושמאלה לעבר טרנדים אחרים שמאפיינים את העידן הנוכחי, קשה להתעלם מדמיון שקיים בין הנפקות ICO לבין תופעת ‘מימון המונים’ (Crowdfunding) שלאחרונה יצאה מרמת המיקרו לרמת המאקרו.

אתרי גיוס המונים כמו הד סטארט או קיקסטארטר הם כבר לא נחלת בן-הדוד שרוצה לגייס עשרת אלפים ש”ח בשביל להפיק סינגל, אלא אמצעי גיוס לגיטימי, שאנליסטים מעריכים שעד שנת 2025 ההשקעות במסגרת ‘מימון המונים’ יגיעו לנפח גלובלי של 93 ביליון דולר אמריקאי. למרות הדימיון בין השיטות (גיוס ישיר מהציבור בפלטפורמה וירטואלית בפרק זמן מוגדר), יש הבדלים בין השיטות. ‘גיוס המונים’ מושתת על רציונל מאוד פשוט – אתה שם כסף ובוחר תמורה מוגדרת וברורה (שיכולה לבוא בצורה של תשורה, מוצר מוגמר או כל דבר אחר שהמגייס מציע – וזה יכול לכלול Equity). במימון המונים, אם ההנפקה נכשלת (לא עומדת ביעד) המשקיעים מקבלים את כספם בחזרה באופן אוטומטי וכל התהליך הרבה יותר נגיש וידידותי.

יש כבר מי שמהרהר בקול רם על יצירה של סינתזה שתצליח לשלב בהצלחה בין שני המודלים. הרעיון הוא לקחת את היתרונות של מימון ההמונים ולשלב אותם בשדה של הנפקות ה-ICO.

אם הנפקות ICO יהיו שקופות, ידידותיות, מציגות ערך ברור למשקיע ומספקות לו שכבת הגנה, יש מצב שיונע תהליך סינרגטי, שמצד אחד יפתח את שוק ה-ICO למיליוני משקיעים פוטנציאליים חדשים (ויגדיל מאוד את ההון בכל המגרש), ומצד שני יכניס יותר רגולציה, ביטחון ויציבות לתחום. זה יאלץ את החברות המנפיקות לעבוד יותר קשה, יחסום נוכלים שמנסים ‘לעשות סיבוב’ על הציבור, אבל עשוי לקחת את האבולוציה של ה-ICO לגבהים חדשים.

 

כל מה שנותר לעשות זה לחכות, לפי הקצב שתחום הקריפטו התקדם בו עד היום, זו כנראה לא תהיה המתנה ארוכה.



חשוב לדעת: כל ההסברים על המטבעות השונים מבוססים על פרסומים של יוצריהם. אין לראות במידע כהמלצה, או כייעוץ.השימוש באתר על אחריות המשתמש/ת בלבד.

מצאת טעות? כתוב לנו

עליך להחזיק ארנק ביטקויין, על מנת שתוכל לקנות מטבע מסוג

מצאת טעות? כתוב לנו