שווי שוק כולל :
שווי שוק ביטקויין :
שווי שוק לייטקויין :
מחיר ביטקויין :

זירות מסחר מבוזרות – תמונת מצב ב-2019


ההבטחה המרכזית שהביאו עמם מטבעות הקריפטו הייתה אפשרות למסחר מבוזר. או במילים אחרות, אפשרות בטוחה למסחר דיגיטלי ישיר בין שני אנשים או גורמים, בלי סיוע של גוף מתווך ומפקח כמו בנק או חברת אשראי והמערכות הסגורות שלהם. מהבחינה הזו מהפכת הקריפטו נחלה כישלון חרוץ. נכון להיום רוב מוחץ של עסקאות הקריפטו נעשות בזירות מסחר מקוונות, שהן מערכות סגורות בלתי מבוזרות החושפות את המשתמשים לאותן מגבלות ואותן סכנות שקיימות במערכת הבנקאית המסורתית.

 

שירותי התאמה בין מטבע למטבע

למרות שבשוליים יש ניצנים של התנהלות עם כסף קריפטו בעולם האמיתי, ויש נישות סחר מסוימות שאימצו אותו כאמצעי תשלום, הרוב המוחלט של עסקאות הקריפטו מתבצע על ידי משקיעים לצורכי השקעה ומימוש רווח. הפעילות הזו מתבצעת רובה ככולה בזירות מסחר ייעודיות, שהן בעצם אתרים שמעניקים שירותי matching (התאמה) בין מטבעות. מגיע אדם עם מטבע מסוים ורוצה להחליף אותו במטבע אחר – תפקיד הזירה הוא לבצע את השידוך, וזירות מסחר גדולות עושות את זה עשרות אלפי פעמים בכל יום מסחר. כצפוי הזוגות הפופולריים הם ביטקוין לדולר (בחלק מהזירות מטעמי רגולציה את הדולר מחליף הדולר הדיגיטלי טס’ר USDT) או את’ריום לדולר, כמו גם שאר מטבעות העשירייה הראשונה בדירוג. הבעיה היא שהזירות האלה חשופות להתקפות האקינג ולא מדובר באיום תיאורטי – כמעט כל אחת מהזירות הגדולות עברה לפחות תקיפה חמורה אחת ושוד של מיליוני מטבעות שפגע באלפי סוחרים ומשקיעים.

הזירות האלה בנוסף גובות עמלות שיכולות להצטבר לסכום לא טריוויאלי, וגם זה מרגיז את המשקיעים. לכן בשנים האחרונות צץ ועולה קונספט חדש שבמידה רבה עשוי להחזיר את תחום הקריפטו לחזון המקורי שלו. אנחנו מדברים על זירות מסחר מבוזרות.

 

עיקרון הסוואפ האטומי

הרעיון בזירות מסחר מבוזרות הוא שאת המערכת הסגורה מחליף פרוטוקול אוטומטי מבוסס חוזים חכמים, שעושה matching, מפקח על הוגנות העסקה ומוציא אותה לפועל רק כאשר מתקיימים התנאים שהוסכמו. ברגע ששאלת האמון נפתרה לא צריך מתווך כי גם זירות המסחר הריכוזיות פועלות באמצעות אלגוריתם שעושה matching. העיקרון הזה נקרא אטומיק סוואפ (Atomic swap), והוא מאוד פופולרי ברמת החזון של עולם הקריפטו. במציאות קצת פחות.

הייתם מצפים שבמציאות של מרמור כנגד זירות המסחר הציבור יאמץ את הזירות המבוזרות בחום. בפועל, מתוך מיליוני ההמרות שמתבצעות בעולם בכל יום, רק אחוז בודד מתבצע בזירות המבוזרות. 99% מההמרות בשוק מתרחשות בזירות הסגורות. למה זה קורה?

 

העולם האמיתי מתנהל מחוץ לאת’ריום

בגלל שעקרון אטומיק סוואפ עובד באמצעות חוזים חכמים, הפלטפורמה הראשונה והמתקדמת בנושא היא רשת האת’ריום. מרבית זירות המסחר המבוזרות פועלות עליה, כמו למשל BANCOR, בעצם רלוונטיות רק למטבעות שמבוססים על טוקנים של את’ריום (ECR-20). זה למעשה מוציא מהתמונה של הזירה המבוזרת את הביטקוין, את כסף הפיאט ושורה של מטבעות כמו לייטקוין, מונרו ומרבית העשירייה הראשונה שמלבד האת’ר לא מהווים חלק מהאקו-סיסטם של את’ריום.

כרגע הזירות המבוזרות מעניקות פתרון לטוקנים יחסית לא פופולריים (שלעיתים אינם נסחרים בזירות הסגורות) ובכך נותנות מענה לנישה חשובה. אך עד שלא נראה פתרונות בלוקצ’יין מהדור השלישי שיכולים לגשר בין רשתות שונות ולהמיר גם ביטקוין לא נראה זינוק בשימוש בזירות מסחר מבוזרות.

אבל זה תכף מגיע. כבר היום יש מטבע בשם Decrd שהרשת שלו כוללת יכולת המרה מובנית בין מטבע ה-DCR (המטבע של Decrd) לבין ביטקוין ולייטקוין. ו- Decrdהוא לא השחקן היחיד שמאותת על שינויים במגרש הזה, גם חברת BANCOR הישראלית, שכבר היום נחשבת לאחת הזירות המבוזרות המובילות, טוענת שיש לה בקנה פתרונות סוואפ לביטקוין ולקריפטו. כך שיש לצפות להתפתחויות חדשות בגזרה הזו בעתיד הקרוב.



חשוב לדעת: כל ההסברים על המטבעות השונים מבוססים על פרסומים של יוצריהם. אין לראות במידע כהמלצה, או כייעוץ.השימוש באתר על אחריות המשתמש/ת בלבד.

מצאת טעות? כתוב לנו

עליך להחזיק ארנק ביטקויין, על מנת שתוכל לקנות מטבע מסוג

מצאת טעות? כתוב לנו