שווי שוק כולל :
שווי שוק ביטקויין :
שווי שוק לייטקויין :
מחיר ביטקויין :

מה יהיו הטרנדים החמים בקריפטו לשנת 2019?


כולם יודעים למי ניתנה ‘הנבואה’, לכן לא באמת ננסה להתנבא כיצד תתפתח שנת 2019 בתחום הקריפטו. מנגד, ישנן מגמות שכבר אפשר לזהות שעשויות לתת קריאת כיוון כללית על מה שאולי צפוי לנו במהלך השנה הקרובה.

 

עלייה בביקוש ל’מטבעות יציבים’

אחרי הטלטלות של שנת 2018 יש כמיהה בעולם הקריפטו ליציבות. נכון, רבים נכנסים למגרש המשחקים הזה מתוך תקווה לעשות רווח מהיר כאשר מטבע מזנק – וזה בדיוק ההפך מ’יציבות’, אבל לא חסרים שחקנים שמחפשים עוגנים ודרך להבטיח את ההשקעה, או שנמצאים במגרש כדי לממש מטרות מסחריות אחרות. עבור אלו ‘המטבעות היציבים’ הם מצרך מבוקש. כשאנחנו מדברים על מטבע יציב אנחנו מתכוונים למטבעות שערכם נובע מנכס או בטוחה בעולם הממשי. הדוגמה הבולטת והוותיקה היא מטבע הטת’ר (USDT) שמשמש בעיקר כנכס ביניים עבור מי שרוצה לרכוש קריפטו עם כסף פיאט או להפך. במקרה של טת’ר, החברה שמפיצה את המטבע מתחייבת שכל USDT מגובה בדולר אמיתי ולכן בגדול הוא צמוד לדולר, מה שהופך אותו למאוד יציב באוקיינוס הקריפטו. המגמה הזו של מטבעות יציבים נמשכת ופורסם שאפילו פייסבוק מפתחת מטבע כזה לשוק ההודי.

את המגמה הזו של ‘מטבעות יציבים’ אפשר לראות גם בזירת הנפקות ה-ICO, שבשנה האחרונה עושה מעבר מהנפקות שמבוססות על Utility Tokens – שמחוץ להקשר של  ההנפקה והמיזם אין להם ערך או שימוש בעולם האמיתי – אל הנפקות של Security Tokens, שמתנהגים כמניות ומגובים בנכסים והתחייבויות אמיתיות. המגמה הזו כל כך בולטת שהנפקות אלו כבר לא נקראות ICO (Initial Coin Offering) אלא STO (Security Token Offering). הנפקות STO הן גם תשובה טובה לקשיים שמערימים הרגולטורים במדינות כמו ארצות הברית להנפקות ה-ICO שהכרנו עד היום.

 

הסוף לבעיית ה-Scalability?

בערך מאז שנת 2011 אחת הבעיות הכי קשות של פלטפורמות קריפטו היתה סוגיית ה-Scalability, כלומר היכולת של פלטפורמה לבצע מספר גדול של פעולות במקביל. נסביר: מה שהופך את הבלוקצ’יין לטכנולוגיה בטוחה ומבוזרת זו העובדה שהשינוי מתועד מתעדכן על כל מחשבי הרשת. רק שכאשר הביטקוין הושק אף אחד לא לקח בחשבון את ההשלכות של גודל הבלוק, ומהר מאוד התברר כי ניתן לבצע רק מספר בודד של עסקאות בכל שנייה, כך מהר מאוד נוצר פקק וגם מחיר העמלות זינק. הביטקוין הוא כנראה הדוגמה הכי ידועה אבל הוא לא היה לבד בבעיה הזו. גם רשת האת’ריום נקלעה לבעיה דומה, כאשר השיא הגיע בשעה שאפליקציית משחק פופולרית בשם CryptoKitties  הושקה ברשת ופשוט הפילה אותה מרוב עומס.

גם בביטקוין וגם באת’ריום עסקו בחיפוש פתרונות טכנולוגיים לסוגיית ה-Scalability. אלו דווקא היו בנמצא, אבל הבעיה האמיתית הייתה ליישם אותם. צריך לזכור כי ביטקוין, את’ריום ומרבית השחקנים האחרים בזירת הקריפטו אינם ‘חברות’ במובן המקובל ואין להם באמת ‘הנהלה’ או ‘בעלים’. הם מתנהלים במנגנון דמוקרטי שבו מי שמחזיק במטבע או במשאבי המחשוב הוא בעל זכות הצבעה. דווקא הגורמים בעלי הכוח לא התלהבו מהשינויים (שבמקרים רבים פגעו באינטרס האישי שלהם) ולכן למשך תקופה ארוכה אף הצעה משמעותית לשיפור לא התקבלה ויושמה. גם ברמת קבלת ההחלטות, הרשת (ובמקרה זה אנחנו מדברים על הביטקוין), נכנסה לשיתוק גם בחוסר היכולת להזיז דברים קדימה ולהטמיע שינויים. כאשר לקראת הקיץ של 2018 הוחלט סופסוף לעשות שינוי זה היה עבור חלק מהפעילים הוותיקים מעט מדי ומאוחר מדי. התוצאה היתה ‘הפיצול הקשה’ (Hard Fork) הראשון ברשת שהתרחש באוגוסט 2017 והוליד את הביטקוין קאש. במהלך השנה האחרונה נולדו עוד כמה בנים חורגים לביטקוין, אבל נראה שזה גם הזיז משהו ברשת-האם שמאז ביצעה כמה עדכונים והוסיפה פיצ’רים להתמודד עם המצב, ויש סימנים שאולי הבעיה הזו תיפתר. גם רשת האת’ריום עוברת שדרוג דומה שיהפוך אותה ליותר מהירה ואפקטיבית.

 

התאגידים הגדולים מאמצים את טכנולוגיית בלוקצ’יין

כזכור, הבלוקצ’יין נולד כסוג של תשובה לכלכלה ולמערכת הבנקאות המסורתית. הרעיון המקורי היה להחליף אותן. זה לא ממש קרה. אבל למרות ההתנגדות שהמערכות המסורתיות גילו כלפי הביטקוין, היתרונות של טכנולוגיית הבלוקצ’יין כמענה מאובטח, חסין לזיופים לניהול מידע שגם חוסך בגורם מתווך, היה טוב מכדי שהכלכלה המסורתית תוותר עליו. לא בטוח שחסידי הביטקוין המקוריים אוהבים את זה, אבל עובדה שמתחילים להציג גישה של ‘אם אי אפשר לנצח אותם, אולי נצטרף אליהם’. בהתחלה זה התבטא בעיקר באפליקציות נקודתיות או מעבר של חברות ואפילו משרדים ממשלתיים במקומות כמו אסטוניה, ברזיל או דנמרק לעבור למאגרי רישום מבוססים בלוקצ’יין. אבל במהלך שנת 2018 ראינו גם גורמים מסחריים גדולים נכנסים למגרש, וכשאנחנו אומרים ‘גדולים’ אנחנו מתכוונים לכרישים הכי גדולים בסביבה. מיקרוסופט, אמזון ואפילו פייסבוק השיקו פרויקטים על בלוקצ’יין, וכדאי לשים לב למה שמתפתח בגזרה הזו. המחשבה שחברה כמו אמזון תשיק מטבע קריפטו משלה אולי נראית דמיונית, אבל יש לא מעט סימנים שגם זה צפוי לנו במהלך השנה החדשה.

 



חשוב לדעת: כל ההסברים על המטבעות השונים מבוססים על פרסומים של יוצריהם. אין לראות במידע כהמלצה, או כייעוץ.השימוש באתר על אחריות המשתמש/ת בלבד.

מצאת טעות? כתוב לנו

עליך להחזיק ארנק ביטקויין, על מנת שתוכל לקנות מטבע מסוג

מצאת טעות? כתוב לנו