שווי שוק כולל :
שווי שוק ביטקויין :
שווי שוק לייטקויין :
מחיר ביטקויין :

סיכום 2018 במסחר בקריפטו


יש קללה סינית עתיקה שמשמעותה: “הלוואי שתחיו בתקופה מעניינת”, עבור המשקיעים במטבעות קריפטו אין ספק ששנת 2018 הייתה “תקופה מעניינת”, שלא לומר מורטת עצבים. רק בנובמבר האחרון מחזיקי הביטקוין ראו את ערך האחזקות שלהם במטבע צונח ב-37% ומתקרב לרף 3,000 דולרים ליחידה. אמנם בדצמבר חלה התאוששות קלה אבל ביחס לדצמבר אשתקד בו הביטקוין הגיע לשיא של כל הזמנים הוא איבד כמעט 90% משוויו.

 

2018 – שנה קשה מוניטרית

מי שבוחן את הסיפור של הקריפטו רק לפי השורה הכלכלית התחתונה, בהחלט יכול להגדיר את 2018 בתור שנה רעה. ההתחלה היתה דווקא אופטימית. בינואר רשם שוק הקריפטו שיא של כל הזמנים, ששיקף שווי שוק של 831 מיליארד דולר. כאשר שווי שוק הקריפטו בסוף השנה מחק יותר מ-80% מערכו ועומד על שווי של 130 מיליארד דולר, מבינים שבסיום השנה הרבה משקיעים מלקקים את הפצעים.

ההתרסקות של הביטקוין והאת’ר (המטבע של האת’ריום) גררה עמה את רוב האלטים כלפי מטה. למה זה קרה? סיבה אחת קשורה להקשחת הרגולציה בתחום הקריפטו ובראש וראשונה הנפקות ה-ICO שכבר בסוף 2017 שלחו איתותים מדאיגים. חלק ניכר מהפגיעה בשוק מקורו במיזמים כאלה שכשלו כמו גם בירידה בנפח ההנפקות במחצית השנייה של השנה. מאחר שההנפקות הללו התבצעו ברובן על רשת האת’ריום, הירידה בנפחן גם הורידה את הביקושים למטבע האת’ר (ששימש כמטבע ביניים לרכישת הטוקנים) ותרמה להתרסקות המחיר. אבל יש כנראה סיבה עמוקה יותר. האופטימים רואים בירידות האלה תגובת מטוטלת ותיקון טבעי של השוק – אחרי שנים של עליות היה צפוי שזה יגיע. הפסימים מציינים שבפועל רוב המסחר במטבעות קריפטו הוא למטרות השקעה. במילים אחרות מטבעות הקריפטו כמעט לא מצליחים למלא את ייעודם המקורי לשמש כאמצעי תשלום או במילה אחת: ‘כסף’.

השווקים שכן אימצו את הקריפטו כאמצעי תשלום הם לעיתים שווקים מפוקפקים ב’רשת האפלה’ שבחרו במטבעות הקריפטו בגלל האנונימיות שלהם, והעובדה שהמסחר המבוזר מאפשר להם לחמוק מתחת לרדאר שהבנקים וחברות האשראי מפעילים מתוקף הרגולציה שמחייבת אותם להעביר מידע לרשויות החוק והמס.

 

הצד השני של המטבע

בעקבות התנועה התזזיתית של השוק והצניחה המהירה בשווי השוק, גם המילה ‘בועה’ נזרקה השנה הרבה לחלל האוויר בהקשר של תחום הקריפטו, וכאשר חלק מהדברים באים מפי אושיות כמו הכלכלן החשוב פרופסור נוריאל רוביני, הרבה אנשים החלו להתייחס אליהם ברצינות. לכמה רגעים היה נדמה שאולי מדובר בסוג הנבואות שמגשימות את עצמן רק בגלל שהרבה אנשים ‘מתנבאים’. אחרי הכול כלכלה נשענת על אמון וכאשר זה מתערער קשה מאוד להשיב אותו על כנו.

לכן, הגיע הזמן לבחון את השנה האחרונה בתחום הקריפטו גם מפריזמה אחרת, כי מסתבר שבהקשר התמונה הגדולה, היו לא מעט נקודות מעודדות שעשויות לתת זריקת כיוון עתידית יותר אופטימית.

 

טכנולוגיית הבלוקצ’יין ב-2018

תחום הקריפטו נשען על טכנולוגיה וזו עשתה התקדמות יפה השנה. אבל מה שבאמת מעניין זה מי בוחר לאמץ את הטכנולוגיה הזו. הבלוקצ’יין – שהחל כתגובה חתרנית של קבוצה קטנה וכמעט אנרכיסטית של אנשים שביקשו לייצר עולם של כלכלה מבוזרת – היום, באופן אירוני, נכנס בדלת הראשית של תאגידי ענק כמו אמזון, מיקרוסופט ואפילו פייסבוק ואפל שעושות צעדים בכיוון, כאשר חלק מהשחקנים האלה אפילו מפתחים טוקנים משלהם. ייתכן שחלק ניכר מאותם ‘אבירי קוד פתוח’  מסתכלים על המהלך הזה בחלחלה; אבל בתמונה הגדולה מדובר בחדשות מצוינות לענף. מן הסתם יהיו טלטלות וטרנספורמציות אבל הבלוקצ’יין לא הולך לשום מקום – להפך.

בנוסף, גם פלטפורמות שחוו צניחה בערך המטבע, ובראשן רשת האת’ריום, המשיכו לספק במה לאפליקציות ושימושים מגוונים בעולם האמיתי בעלי ערך מדיד. כך שעוד מוקדם להספיד את הענף.

 

עוד מגמות ששלטו במסחר בקריפטו ב-2018

השנה גם זיהינו כניסה של פלטפורמות בלוקצ’יין לעולם הגיימיניג. לא מופרך להעריך שהמגמה הזו יכולה עשויה להיות שער כניסה של מיליוני משתמשים חדשים לעולם הבלוקצ’יין.

נקודה נוספת נוגעת להיקף הפעילות בסין. השוק הסיני הוא חיה מוזרה. רשמית מדובר במשק קומוניסטי עם רגולציה קשה שמופעלת גם על מטבעות קריפטו. בפועל, בסין קיימת נכונות יוצאת דופן לאמץ חידושים. גורמים רשמיים מאמצים פלטפורמות בלוקצ’יין ובלי ששמנו לב גם מוקד הכרייה העולמי עבר לסין, שלפי הערכות, במהלך 2018  נכרו בה כ-80% ממטבעות הקריפטו שנכרו במהלך השנה.

השנה גם ראינו את הופעתם של טוקנים מסוג חדש. במקום Utility Tokens שהכרנו עד היום, שתפקידם היה קשור בהפעלה של אפליקציה או פלטפורמה ספציפיות, אנחנו רואים יותר Security Tokens שמקושרים לנכס ממשי ובכך מספקים יותר בטיחות ויציבות למשקיע. הרעיון הוא לשקם את תחום ה-,ICO שהמונטין שלו מאוד נפגע השנה, אחרי שהתברר שהרבה מאוד הנפקות היו למעשה ‘הנפקות זבל’ שהשאירו את המשקיעים עם טוקנים חסרי ערך, אחרי שהפסידו את השקעתם. הטוקנים החדשים הרבה יותר דומים למניות וגם זה, לטוב ולרע, סימן שענף הקריפטו מתבגר ומחפש יותר יציבות.

 



חשוב לדעת: כל ההסברים על המטבעות השונים מבוססים על פרסומים של יוצריהם. אין לראות במידע כהמלצה, או כייעוץ.השימוש באתר על אחריות המשתמש/ת בלבד.

מצאת טעות? כתוב לנו

עליך להחזיק ארנק ביטקויין, על מנת שתוכל לקנות מטבע מסוג

מצאת טעות? כתוב לנו