שווי שוק כולל :
שווי שוק ביטקויין :
שווי שוק לייטקויין :
מחיר ביטקויין :

בלוקצ’יין במערכת הבריאות – יתרונות וחסרונות


בשנים האחרונות ראינו את טכנולוגיית הבלוקצ’יין פורצת מתוך התפקיד המקורי שייעדו לה הוגי מטבע הביטקוין. היום אפשר לפגוש פלטפורמות בלוקצ’יין מאומצות על ידי משרדי ממשלה, חברות סחר, אוניברסיטאות, ומה שמסתמן כטרנד הכי מדובר ביישומי בלוקצ’יין – יישומי בלוקצ’יין במערכות הרפואה והבריאות.

 

היישומים האפשריים של בלוקצ’יין במערכת הבריאות

היישומים של טכנולוגיית הבלוקצ’יין במערכת הבריאות כרגע עדיין בחיתוליהם אבל האפשרויות התיאורטיות מסעירות. השילוב של פלטפורמת בלוקצ’יין ו’חוזים חכמים‘ במערכת בריאות עשוי לתת מענה לבעיות רבות שמאפיינות את המערכת. אלגוריתמים לא אמורים ולא יכולים להחליף את המוח האנושי ואת הניסיון הקליני של רופא ותיק, אבל כשמדובר בניהול מסד נתונים גדול של ידע יש להם בהחלט יתרון שיכול לסייע לצוות המקצועי במערכת הבריאות לקבל החלטות יותר נכונות.

 

מניעת התנגשות תרופות

קחו לדוגמה את התופעה של ‘התנגשות תרופות’, שבגינה נרשמים בעולם אלפי מקרי מוות בכל שנה – מאחר שיש עשרות אלפי שילובים אפשריים ואין רופא אחד שמכיר את כל המקרים. תיעוד תופעות לוואי של ‘התנגשות תרופות’ על רשת בלוקצ’יין עולמית שמצוידת במנגנון ‘חוזה חכם’ שמזהה שילוב מסוכן ושולחת התרעה מיידית עשויה לחסוך חיים במובן הכי פשוט של המילה.

 

מעקב אפידמיולוגי

באמצעות טכנולוגיית בלוקצ’יין ניתן יהיה בעתיד לבנות מערכות שמנהלות מעקב אפידמיולוגי ושעשויות לזהות התפשטות של מגפות בשלבים מוקדמים, לבצע הצלבות מהירות במקרה של ‘תרומת איברים’ ועוד כהנה וכהנה.

 

ניהול תיקים רפואיים בבלוקצ’יין

כרגע היישומים הכי ‘חמים’ שעומדים על הפרק הן מערכות ‘תיק רפואי’ ו’גיליון רפואי’ מבוססות בלוקצ’יין. דווקא בסוגיה הזו, לצד היתרונות הרבים שיש לבלוקצ’יין להציע, יש גם מי שצופה סכנות לא מעטות. במאמר זה ננסה להצביע על ‘הסיכוי’ ו’הסיכון’ בתיק רפואי מבוסס בלוקצ’יין.

 

היתרונות של תיק רפואי מבוסס בלוקצ’יין

נכון להיום ההיסטוריה הרפואית שלנו היא סוג של פאזל שלא מאפשר, באמת, לקבל תמונת מצב מלאה. במהלך חיינו אנחנו מבקרים אצל רופאים שונים ועוברים פרוצדורות רפואיות שונות, המידע הזה לא תמיד זמין בכל המערכות ולא תמיד נשמר. אבל מה היה קורה אם לכל אחד היה תיק רפואי שמתועד על פלטפורמת בלוקצ’יין שיודעת להציג לצוות הרפואי את ההיסטוריה הרפואית שלנו בחיתוכים שונים? תיק רפואי כזה יכול להנגיש לרופא ולצוות המטפל מידע כמו תוצאות של בדיקות עבר, טיפולים שעברנו, תרופות שנטלנו, מחלות ועוד הרבה אינפורמציה שעשויה לסייע להגיע לדיאגנוזה יותר מדויקת. בנוסף תיק רפואי או גיליון רפואי יוכלו למנוע כליל טעויות של מתן תרופה לחולה שרגיש אליה, טעויות של מתן תרופה במינון יתר או עירוי של סוג  דם לא נכון.

מצדדי המעבר לתיק רפואי מבוסס בלוקצ’יין מציינים שהטכנולוגיה הזו היא טכנולוגיה בטוחה שמונעת זיופים או חבלות זדוניות ברישום. אחד הדברים שמאפיינים לג’ר (יומן) בבלוקצ’יין זה העובדה שלא ניתן לשנות אותו לאחור. פרדוקסלית, המתנגדים למעבר לתיק רפואי מבוסס בלוקצ’יין משתמשים בטיעון ‘הביטחון’.

 

חסרונות בשילוב בלוקצ’יין במערכת הבריאות

אובדן הפרטיות ופתח למסחר במידע רפואי

השקיפות וריכוז המידע by demand שמאפיין תיק רפואי מבוסס בלוקצ’יין גם הופך אותו גלוי לעיני כול ופוגע בפרטיות של המטופלים. מצדדי השיטה טוענים שניתן יהיה לבנות מערכת הרשאות שימנעו את השימוש לרעה בפלטפורמה. הבעיה בגישה הזו היא כפולה. כרגע, עדיין אין פתרון טכנולוגי שמאפשר בנייה של מערכת הרשאות כזו וגם אם וכאשר יימצא הפתרון הטכנולוגי אין כל ערובה שהוא יפתור את זליגת המידע. כבר היום זליגת מידע פרטי מתוך המערכת הרפואית הוא בעיה בקנה מידה רחב. אנחנו אפילו לא מדברים על מקרי קצה נדירים של השגת ‘מידע פרטי מביך’ על מטופלים כדי ללחוץ או לסחוט אותם, אלא על כריית מידע סיטונאי שמועבר לחברות מסחריות שעושות בו שימוש שיווקי. בדיקה שנעשתה בארצות הברית העלתה שרוב המידע זורם מגורמים ‘מורשים’ בתוך המערכת.

 

פוטנציאל להונאות אשראי

נכון להיום, מעבר לטכנולוגיית בלוקצ’יין רק יעצים את בעיית הפרטיות ובתצורה הקיימת רק יקל על גורמים שכורים מידע ועושים פישינג. מאחר שהרישום בבלוק אמור לכלול גם מידע על תשלומים, יש הסבורים שהלג’רים האלה עלולים לחשוף את המטופלים גם להונאות אשראי. אמנם מפתחי הפלטפורמות טוענים שבהקשר הזה הן יהיו בטוחות, אבל ניסיון העבר מוכיח שגם ההאקרים לא קופאים על שמריהם, ולכן רבים טוענים בצדק שמעבר לתיק רפואי אישי על בלוקצ’יין עלול להתגלות כסיוט אבטחה ואובדן מוחלט של חיסיון רפואי.

 



חשוב לדעת: כל ההסברים על המטבעות השונים מבוססים על פרסומים של יוצריהם. אין לראות במידע כהמלצה, או כייעוץ.השימוש באתר על אחריות המשתמש/ת בלבד.

מצאת טעות? כתוב לנו

עליך להחזיק ארנק ביטקויין, על מנת שתוכל לקנות מטבע מסוג

מצאת טעות? כתוב לנו