שווי שוק כולל :
שווי שוק ביטקויין :
שווי שוק לייטקויין :
מחיר ביטקויין :

חציית ביטקוין – תשובות לשאלות נפוצות


בחודשים האחרונים מסתמנת עלייה מטאורית בערך הביטקוין. ניתוח של הסיבות האפשריות לתנודות החזקות הללו בשוק הקריפטו בכלל, ובביטקוין בפרט, מצביע כמובן על גורמי השוק הבסיסיים של היצע וביקוש. אך כל הדרכים מובילות לאירוע של  חציית ביטקוין (Bitcoin Halving) שהתרחש במאי 2020.

מהי חציית ביטקוין?

אירוע של חציית בלוק ביטקוין מתרחש כאשר התגמול על כריית ביטקוין נחתך לחצי. אירוע זה מפחית גם בחצי את שיעור האינפלציה של ביטקוין ואת קצב הכנסת מטבעות ביטקוין חדשים למחזור. חציית ביטקוין כזו מתוכנתת להתרחש אחרי כרייה של 210,000 בלוקים; עד היום זה קרה שלוש פעמים, אחת לארבע שנים בממוצע.

 

לשם השוואה, בשנת 2009 כאשר הביטקוין שוחרר בפעם הראשונה לרשת, כורי ביטקוין תוגמלו ב- 50 BTC לכל בלוק. לאחר חציית הביטקוין הראשונה בשנת 2012, ירד התגמול מ-50 BTC ל-25 BTC.

החצייה הבאה התרחשה בשנת 2016, אז התגמול שוב נחצה לשניים: מ-25 BTC ל-12.5 BTC.

במאי 2020, בפעם השלישית, בעקבות חציית ביטקוין נוספת, ירד התגמול ל-6.5 BTC.

חשוב לציין שכל המערכת מוגבלת ל-21 מיליון מטבעות. עד היום נכנסו למחזור 18.5 מיליון מטבעות. לפי החישובים, יצירת ביטקוינים חדשים כתגמול כרייה צפויה להסתיים מתישהו בין השנים  2110 ל-2140.

 

למה בחר ממציא הביטקוין נאקאמוטו (NAKAMOTO) בחציית ביטקוין?

כמה מילים על סאטושי נאקאמוטו.

לא ברור מיהו, לא ברור אם הוא גבר או אשה, לא ברור אם זה יחיד/ה או קבוצה. מה שכן ברור, זה שכשנה לאחר השקת המערכת הוא נעלם, נעלמה או נעלמו. (לצורך הכתיבה נתייחס אליו בשמו).

לפני היעלמותו הופצו מספר הודעות שיכולות אולי לשפוך קצת על אור על כמה נושאים:

  • לוח הזמנים שלפיו יקבלו הכורים תגמול;
  • הנסיבות שבהן המערכת עלולה להגיע לדיפלציה, כלומר עלייה בכוח הקנייה של המטבע כתוצאה מצמצום ההיצע שלו בשוק;
  • הנסיבות שבהן המערכת עלולה להגיע לאינפלציה, כלומר לירידת הערך של המטבע.

לבנקים מרכזיים יש כלים לנווט את ערך המטבע המקומי. אך ביטקוין כמובן שונה כי החוקים כתובים בקוד. כל שינוי הוא מהלך לא פשוט הדורש קואורדינציה מושלמת והסכמה ברחבי הרשת של כל קהילת משתמשי הביטקוין, וגם אז, לא ברור אם זה יהיה אפשרי. כך שניתן לומר שהמדיניות המוניטרית של הביטקוין “חקוקה באבן”.

בניגוד למדיניות הדפסת כסף של בנקים מרכזיים, בביטקוין הכמות ידועה וקבועה מראש: 21 מיליון מטבעות. אירוע של חציית ביטקוין קבוע גם הוא מראש במסגרת התוכנית של נאקאמוטו להורדת ערך התגמולים לאורך זמן.

 

האם חציית ביטקוין משפיעה על ערכו?

אחרי האירוע האחרון של חציית בלוק ביטקוין בשוק הקריפטו ציפו שערך המטבע יעלה. אבל בדומה לאירועי החצייה הקודמים, ההשפעה לא הייתה מידית. תנודות השוק החלו רק כחצי שנה אחרי כן. ואכן, בימים אלו כולם רואים את הנסיקה בערך המטבע. והשאלה היא מדוע עולה ערך הביטקוין בעקבות חציית בלוק?

 

סיבות אפשריות לעליית ערך הביטקוין לאחר החצייה:

  • אווירה חיובית סביב הביטקוין – אירוע החצייה יצר סביבו “חגיגה” תקשורתית. הייתה היערכות, הציפייה הייתה בשמים, והאירוע הועבר בסטרימינג מנקודות שונות ברחבי העולם. זה בהחלט הזכיר את הספירה לאחור של חגיגות סוף השנה.
  • קורונה – לפי אחת ההשערות, בגלל התפשטות מגפת הקורונה, ובשל העובדה שממשלת ארה”ב נאלצת להדפיס כסף (מה שגורם לירידת ערך הדולר) משקיעים יעדיפו לרכוש מטבעות קריפטו בכלל, וביטקוין בפרט.
  • משקיעים – כמו בכל שוק פיננסי, ערכו של מוצר עולה ככל שחברות גדולות ומשקיעים רציניים מתעניינים בו.

בחודשים האחרונים קרו מספר דברים שהובילו להתעניינות גוברת בביטקוין:

  • חברת מיקרוסטרטג’י, ענקית הבינה העסקית, רכשה כמות גדולה של ביטקוין והפכה אותו לנכס הרזרבה העיקרי של החברה. חברות נוספות הלכו בעקבותיה.
  • חברת פייפאל הודיעה שהחל משנת 2021 היא תאפשר למשתמשים בפלטפורמה שלה לקנות ולמכור מטבעות קריפטו.
  • אילון מאסק צייץ בטוויטר שהוא לא ידחה תשלום בביטקוין, מה יכול לשנות את הביקוש למטבע.

לסיכום, הערך של הביטקוין עלה כי במצב השוק כיום האמון בו הולך וגובר, והביקוש רב על ההיצע.

 



חשוב לדעת: כל ההסברים על המטבעות השונים מבוססים על פרסומים של יוצריהם. אין לראות במידע כהמלצה, או כייעוץ.השימוש באתר על אחריות המשתמש/ת בלבד.

מצאת טעות? כתוב לנו

עליך להחזיק ארנק ביטקויין, על מנת שתוכל לקנות מטבע מסוג

מצאת טעות? כתוב לנו