שווי שוק כולל :
שווי שוק ביטקויין :
שווי שוק לייטקויין :
מחיר ביטקויין :

איך נקבעים שערי מטבעות קריפטו?


אחד הדברים האופייניים לשוק מטבעות הקריפטו הוא התנודתיות הגבוהה של המטבעות. מהלכים שבכסף פיאט (הכסף הרגיל שבנקים מרכזיים של מדינות מנפיקים כמו הדולר, היורו או השקל) מתרחשים על פני חודשים ארוכים יכולים להתרחש במטבעות קריפטו במהלך כמה שעות. לא נדיר שבמהלך יום אחד מטבע ספציפי ישנה את שערו היציג כמה פעמים.

התנודתיות הזו, כנראה, תמשיך ללוות את תחום מטבעות הקריפטו בשנים הקרובות. במאמר הזה ננסה להבין למה.

 

הגורמים לתנודות בשוק המטבעות הדיגיטליים

1. היצע וביקוש

הכלל הבסיסי של הכלכלה הוא מנגנון ההיצע והביקוש. המנגנון הזה פשוט: ככל שיש בשוק יותר ביקוש לסחורה מסוימת המחיר שלה יעלה. מנגד, כשיש היצף של סחורה, הביקוש פוחת והמחיר יורד. מה שנכון לגבי סחורות נכון גם בתחום המוניטרי – כלומר, ערך הכסף עצמו כפי שהוא מתבטא בשערי המטבעות.

כשבנק מרכזי מדפיס הרבה שטרות ו’מציף’ את השוק יש מצב של אינפלציה (ערך הכסף יורד). ערך הכסף נקבע בהתאם לביקוש אליו וביקוש של כסף נוגע בשאלת האמון שהציבור רוכש לו. פעמים רבות מדובר במעגל קסמים, כי ככל שערך הכסף יורד האמון שהשווקים הבינלאומיים רוכשים לו יורד גם, וכאשר הביקוש יורד ערך הכסף ממשיך לרדת. לאחרונה ראינו דוגמה דרמטית עם ההתמוטטות של הלירה הטורקית. לעיתים מתרחשים תהליכים הפוכים בהם מטבע מתחזק. העיקרון הזה של היצע וביקוש מאפיין גם את מטבעות הקריפטו אבל הוא הרבה יותר תנודתי ודרמטי. מה הסיבה?

 

2. גודל השוק

בואו נדבר בנתונים.  שוק הקריפטו מייצג היום שווי כולל של כ-90 ביליון דולר, זה הרבה מאוד כסף. אבל אז מסתכלים על שוקי הפיאט ומגלים כי השווי שלהם הוא 250 טריליון, ובאחוזים הפער בין השווקים עומד על 36,000% לטובת שוקי הפיאט. באופן טבעי, ככל שהשוק גדול יותר קשה יותר לפגוע ביציבות שלו, גם כאשר מתרחש אירוע בפלח אחד, כמו למשל צניחת הלירה הטורקית, ההשפעה שלו נותרת בעיקרה מקומית ולא פוגעת בשוק כולו (פגיעה במטבע יותר מרכזי כמו הדולר או היורו כן תשפיע באופן גלובלי. שוק הקריפטו קטן יותר והבטן שלו רכה יותר. כך למשל, כאשר במהלך 2017 הביטקוין צנח, הוא לקח איתו כמעט את כל השוק.

מטבעות קריפטו אחרים שגודל השוק שלהם קטן והם בתחילת דרכם חשופים לעיתים לסכנה של מניפולציה מכוונת. כשנתח השוק קטן, לפעמים עסקה גדולה אחת של קנייה ומכירה יכולה לשנות תוך שעות את ערך המטבע, כי מנגנוני ההיצע והביקוש ממצים את עצמם באופן מאוד מהיר ודוחקים את המטבע לאחד הקצוות.

בשוק יחסית קטן מטבעות קריפטו יכולים להיות מושפעים מאירועי האקינג (hacking) כמו פריצה לזירת מסחר שזורעת פניקה לאורך כל הענף.

 

3. אפקט הנדירות

אחרי שזה נאמר, חשוב לציין כי מטבעות הקריפטו המובילים בסך הכול מנצלים את מנגנון ההיצע והביקוש לטובתם. הביטקוין אולי התרסק כמה פעמים ונע כמו נדנדה, אבל רוב מחזיקי הביטקוין עשו השקעה טובה. בתמונה הגדולה, מטבע ביטקוין שהיה שווה בינואר 2009 סנטים בודדים שווה נכון לכתיבת שורות אלה יותר מ-7,300 דולר. הנסיבות שהביאו להתחזקות הבלתי נתפסת של הביטקוין קשורות למנגנון ייסוף ערך שמובנה בו: מצד אחד סכום סופי ונמוך מאוד של 21 מיליון מטבעות שהופכים את המטבע ל”נדיר” וכשיש ביקוש למשהו נדיר הערך שלו מזנק, מצד שני העובדה שהרבה יותר קשה ויקר להפיק מטבעות ביטקוין חדשים טוענת גם את המטבעות החדשים שנכנסים לסירקולציה בערך רב. כרגע, כמות המשתמשים והמשקיעים שנכנסים ל”סירקולציה” עולה על כמות המטבעות, בוודאי במטבעות כמו הביטקוין. הערכות מדברות על 100,000 משתמשים חדשים מדי יום. כל עוד המגמה הזו תימשך אפשר להישאר אופטימיים בעניין הערך של מטבעות קריפטו.



חשוב לדעת: כל ההסברים על המטבעות השונים מבוססים על פרסומים של יוצריהם. אין לראות במידע כהמלצה, או כייעוץ.השימוש באתר על אחריות המשתמש/ת בלבד.

מצאת טעות? כתוב לנו

עליך להחזיק ארנק ביטקויין, על מנת שתוכל לקנות מטבע מסוג

מצאת טעות? כתוב לנו