שווי שוק כולל :
שווי שוק ביטקויין :
שווי שוק לייטקויין :
מחיר ביטקויין :

כל מה שצריך לדעת על רגולציה של ביטקוין ומטבעות קריפטו


מעבר לאספקטים הטכנולוגיים ההבדל העיקרי בין מטבעות קריפטוגרפיים ל’כסף פיאט’, הוא שהמטבעות הקריפטוגרפיים לא מונפקים או מגובים על ידי בנק מרכזי של מדינה. חלק מהרעיון בכסף מבוזר הוא העדר מסגרת רגולציה כזו, אבל דווקא ההצלחה הגדולה של מטבעות קריפטו בעשור האחרון חשפה שהגישה הזו מעט נאיבית ולא תואמת את המציאות בשטח. הכלכלה העולמית עדיין מתנהלת ברובה באמצעות מערכות בנקאיות סגורות ולמדינות ריבוניות יש עדיין כוח לא מבוטל.

 

כאב ראש לרגולטור

חלק מהותי בפלטפורמות קריפטו רבות הוא שהן פלטפורמות מבוזרות, שמייתרות תיווך של גוף שלישי מפקח (כמו בנק או חברת אשראי) שנתון לרגולציה, וחלק מהמחויבות שלו כולל דיווח על ‘עסקאות לא כשרות’ וסכומי כסף גדולים שעוברים ללא פיקוח. עובדה זו מהווה מכשול אמיתי לרגולטור. די ברור שאם זה היה תלוי בממשלות ריבוניות כסף קריפטו לא היה קיים. אבל מאחר שהעשור שחלף מאז הופעת הביטקוין הוכיח שלא מדובר בתופעה חולפת, גם הממשלות הבינו שצריך לעשות משהו.

בכינוס ה-G20 (ארגון שמייצג את 20 הכלכלות הגדולות בעולם) שנערך בתחילת השנה בארגנטינה הנושא עלה על הפרק (בעיקר בהתייחסות פרטנית לביטקוין).  למרות שבסך הכול ההתייחסויות היו מרגיעות, והעמדה הרווחת שהושמעה היא שמטבעות הקריפטו לא מאיימים על יציבות כלכלית, ניכר כי הנושא מעסיק את נגידי הבנק המרכזי של מדינות רבות ודי ברור שהעתיד של מטבעות הקריפטו כנראה ידרוש סוג של התאמה רגולטורית. במאמר זה נסקור את הנעשה בעניין בכמה מדינות בעולם.

 

רגולציה של מטבעות קריפטו ביפן – מולדת הביטקוין

יפן היא אחת ממדינות המפתח במשחק הכלכלה המבוזרת. כיאה למולדת הביטקוין כמעט חצי מעסקאות הביטקוין שמבוצעות בעולם מתרחשות ביפן והיא הזירה המרכזית של הסחר במטבע הזה.

בסך הכול הגישה היפנית בהחלט ליברלית, הביטקוין נחשב ‘מטבע חוקי’ ביפן וכך גם חלק מזירות המסחר חוקיות, בתנאי שהן רשומות אצל המפקח על עסקים פיננסיים, ובכך הן בעצם מעמידות את עצמן לסוג של רגולציה.

מצד שני, אחרי כמה תקלות ומתקפות הקינג שפגעו בכמה זירות מסחר, השלטונות ביפן הגבירו את המעורבות הפעילה שלהם בשוק והם לא עומדים מנגד כאשר מישהו מפר את הכללים. למשל, הם הוציאו אזהרה ל-Binance בורסת הקריפטו הגדולה בהונג קונג שפתחה סניף ביפן ללא אישור והטילו קנסות כבדים על זירות מסחר שלא פעלו על פי נהלים מקובלים.

 

רגולציה של ביטקוין ומטבעות קריפטו בארצות הברית

בארצות הברית ביטקוין (וכמובן מטבעות קריפטו אחרים) אינו נחשב מטבע חוקי. מה המשמעות של זה? האמת היא שהעניין לא כל כך ברור. מצד אחד לא ניתן לבצע תשלומים לגורמי ממשל בביטקוין, מצד שני המסחר בביטקוין עצמו חוקי (יש הבדלי גישות בין המדינות השונות, אבל בגדול זירות המסחר הן חוקיות), רק שהביטקוין מוגדר כ’סחורה’ ולא כמטבע.

הסכיזופרניה האמריקאית ביחס למטבעות דיגיטליים בולטת כשרואים שכמעט כל גוף נוקט בעמדה מעט שונה. בשנת 2013 הכריז FinCen, האגף במשרד האוצר הממונה על פשיעה פיננסית במשרד האוצר הפדרלי שכסף וירטואלי אינו אמצעי תשלום קביל בשום מסגרת – ההצהרה באה לבטא את הדאגה של הרשויות מכך שכסף קריפטו מקל על הלבנת כספים ועסקאות מפוקפקות.

מנגד, הרשות האמריקאית שנועדה לפקח על בטחונות מאשרת שימוש בכסף קריפטו כביטחון. רשות המיסים האמריקאית (ה-IRS) מצאה פתרון מתחכם אחר. היא לא מכירה בביטקוין כאמצעי תשלום (קרי בתור ‘כסף’), אבל סופרת אותו כ’רכוש’ שחייב בדיווח ובשומה כמו כל רכוש אחר.

 

נושא הרגולציה באיחוד האירופי

גם מדינות האיחוד האירופי לא מכירות רשמית בכסף קריפטו כאמצעי תשלום רשמי מאחר וכללי האיחוד אוסרים על כל מדינה חברה להציג ‘מטבע חדש’. לאחרונה היתה יוזמה באסטוניה ליצור מטבע קריפטו בגיבוי הבנק המרכזי שלה, אבל הניסיון הזה נבלם על ידי מריו דראגי, נשיא הבנק המרכזי באיחוד האירופי.

למרות העמדה הרשמית, מדינות האיחוד מאפשרות את קיומן של זירות הסחר ובערך 4% מהסחר היומי במטבעות קריפטו מתבצע באמצעות יורו.

כמו במקומות אחרים, הדאגה העיקרית היא לגבי הקושי שמטבעות קריפטו מייצרים לרשויות האכיפה והאופן שבו ארגוני פשיעה נעזרים בהם. חששות אלה הביאו את סגן נשיא הוועדה האירופאית להכריז במפגש שנערך השנה בבריסל שזירות הסחר והארנקים הדיגיטליים צריכים להיות בפיקוח החוק ל’איסור הלבנת הון’, כך שייתכן שצפויות התפתחויות רגולטיביות משמעותיות בקרוב.

בצרפת פרסמו הרשויות ‘רשימה שחורה’ של 15 זירות סחר שחשודות בהתנהלות לא כשרה. הצרפתים גם פועלים בתיאום עם גרמניה לקדם יוזמה להכניס את הסחר בביטקוין לרגולציה יותר מוגדרת.

 

העמדה של בריטניה כלפי סחר בביטקוין

עוד לפני הברקזיט נקטה בריטניה במדיניות כלכלית מובחנת שרק העמיקה בעקבות העזיבה הרשמית מהאיחוד האירופאי. דווקא כשזה מגיע למטבעות וירטואליים העמדה הבריטית יחסית קשוחה. המטבע הרשמי היחיד בבריטניה הוא הלירה סטרלינג. זירות סחר יכולות לפעול אבל נתונות ברגולציה קפדנית וחייבות לעמוד באמות מידה נאותות.

מארק קרני, נשיא הבנק של אנגליה נתן הצהרה מעניינת בהקשר הזה. מצד אחד הוא טען שהגיע הזמן שכסף קריפטו ישולב באופן רשמי בסביבה העסקית הרגילה; ובאותה נשימה אין שום סיבה שהוא לא יהיה כפוף לאותו פיקוח ורגולציה שכל כסף אחר כפוף לה.

כרגע העמדה הבריטית הרשמית מגדירה כל עסקה בכסף קריפטו כעסקה בסיכון גבוה.

 

סין: בין איסור סחר בביטקוין למעצמת כרייה

סין הרשמית לא מכירה בביטקוין כמטבע חוקי, היא גם לא מאפשרת סחר בביטקוין בזירות מקומיות וב-2017 גם אסרו על חברות הזנק סיניות לגייס הון באמצעות הנפקות ICO. מנגד, היזמים הסינים פעילים מאוד בתחום פלטפורמות הקריפטו, כך שלמרות שסחר ישיר בביטקוין אסור בסין, יש דרכים עוקפות כמו למשל מעורבות גדולה של יזמים סינים בתחום ‘הכרייה’.

 

הרגולציה בסינגפור

כמו ברוב העולם גם סינגפור לא מכירה בביטקוין כמטבע רשמי, אבל כשזה מגיע לזירות סחר והנפקות ICO סינגפור נחשבת (כרגע) לזירה מרכזית בתחום. לאחרונה החלו להישמע קולות מכיוון הבנק המרכזי של המדינה שמפקפקים במדיניות הליברלית בנושא. כדאי להמשיך לעקוב אחרי ההתפתחויות העתידיות בסינגפור.



חשוב לדעת: כל ההסברים על המטבעות השונים מבוססים על פרסומים של יוצריהם. אין לראות במידע כהמלצה, או כייעוץ.השימוש באתר על אחריות המשתמש/ת בלבד.

מצאת טעות? כתוב לנו

עליך להחזיק ארנק ביטקויין, על מנת שתוכל לקנות מטבע מסוג

מצאת טעות? כתוב לנו