שווי שוק כולל :
שווי שוק ביטקויין :
שווי שוק לייטקויין :
מחיר ביטקויין :

המדריך להשקעה ב-ICO


במהלך 2017 הפכו השקעות ב-ICO לדבר הכי חם וטרנדי בסביבה. ההנפקות המוצלחות של פלטפורמות כמו האת’ריום, שהשווי שלהן זינק באלפי אחוזים, סימאו את עיני המשקיעים ששקעו בחלומות על התעשרות מהירה, והנפקות ICO גייסו סכומים אסטרונומיים. מתחילת 2017 ועד חודש יולי באותה שנה גויסו יותר מביליון דולר אמריקאי בשבעה חודשים (!), אבל עבור רוב המשקיעים השנה הזו נגמרה באופן פחות אופטימי אחרי שחלק ניכר מהמיזמים לא עמדו בציפיות והתפוגגו. האם המסקנה היא שצריך להתרחק מהנפקות ICO? לא בהכרח, אבל רצוי להכיר את הסכנות ולבצע את ההשקעה בחוכמה אחרי תחקיר מעמיק. כי אין ארוחות חינם, בטח לא בהנפקות ICO.

מה זה בכלל ICO ומה ההבדל בין ICO ו-IPO?

ICO הן ראשי תיבות של Initial Coin Offering או בעברית ‘הנפקת מטבע ראשונית’. אם זה מזכיר לכם את המונח IPO – Initial Public Offering, המונח שמתאר הנפקה ראשונית של חברה או קרן בבורסה, זה לא מקרי. כי זו הכוונה. בערך.

למה בערך? כי למרות המטרה המוצהרת הדומה של הגורמים שיוצאים לגיוס ההון, יש הבדל גדול בדרך לקראת ההנפקה, בהשקעה בפועל וגם בתמורה הישירה שהמשקיע מקבל. בבורסה המשקיע מקבל ביד מניה שמשקפת בעלות שלו על נתח מהחברה. בהנפקת ICO הוא מקבל ‘טוקן’ שלא תמיד ברור מה הוא משקף. אבל ברור שבין מחזיקי הטוקנים של המיזם לא מתקיים אותו קשר (שמייצג פלח בבעלות) שמתקיים בין מחזיקי המניות לחברה שהנפיקה אותם. במשך רוב חודשי 2017 זה לא ממש הפריע למשקיעים שקנו טוקנים לפי משקל, בהנחה שהערך שלהם יעלה במהירות מסחררת בקצב שכבר כמעט לא פוגשים בשוק ההון המסורתי. בדצמבר רובם כבר חשבו אחרת.

רגולציה ו-ICO

ההבדל הגדול בין ICO ל-IPO קשור ברגולציה. הבורסה לא תאפשר לחברה להנפיק את עצמה בלי שיש לה הון ראשוני, מוצר ממשי ותוכנית עסקית מגובשת. החברה תעבור בדיקת נאותות לפני שתוצג לציבור. מדובר בתהליך ארוך וקפדני, שנועד לשמור על האינטרס של המשקיעים. גם בתנאים האלה לא כל הנפקה מצליחה ובטח שלא כל הנפקה מקיימת את ההבטחה עמה יצאה לדרך. אבל זה בהחלט מקטין את הסיכון של ‘פלופים’ גדולים ומונע כמעט לחלוטין את הסיכוי שרמאים ושרלטנים יציגו בפניכם את מרכולתם.

בהנפקות ICO אין כמעט שום רגולציה, לא חייבים להציג מוצר ממשי וברוב המקרים המנפיקים מסתפקים בהצגת רעיון. כך בכל אופן זה התנהל ב-2017. היום התמונה שונה, אבל לא בהכרח בגלל שינוי רגולציה, אלא בשל העובדה שהמשקיעים למדו את הלקח והיום ICO שלא יציג תוכנית עסקית או מוצר שבאמת עובד לא יצלח את שלב ההנפקה.

חשיפה חלקית ל-ICO עשויה להשתלם

אחרי שזה נאמר נזכיר שיש הנפקות ICO שבהחלט התחילו לקיים את ההבטחה שלהן והמשקיעים הרוויחו בגדול. אז כן, צריך לקחת בחשבון שכל השקעה ב-ICO, גם אם היא נראית מאוד אטרקטיבית, רחוקה מאוד מהספקטרום הסולידי ובכל מקרה אל תשימו את כל הז’יטונים שלכם (ובטח שלא את כל החסכונות) על טוקנים. מנגד, הפוטנציאל להרוויח בהחלט קיים כך שחשיפה מסוימת של הפורטפוליו שלכם ל-ICO יכולה להיות רעיון לא רע. בתנאי, כמובן, שעושים את זה נכון, והכול מתחיל ביכולת לזהות את ההנפקות בעלות הערך מבעוד מועד.

טיפים למשקיע ב-ICO שלב אחר שלב

  1. תחקיר, תחקיר ותחקיר

אף אחד לא יכול להבטיח לכם ש-ICO כזה או אחר יצליח, אבל במובן בסיסי מאוד השקעות ICO לא שונות מהותית מהשקעה בהנפקה של חברה בבורסה. משקיעים אחראים בבורסה נוהגים לבחון את החברה המנפיקה: איתנות כלכלית, תוכנית עסקית, יתרונות מוצר לעומת אלטרנטיבות בשוק, טכנולוגיה, פטנטים ורקורד אישי של אנשי המפתח. הרעיון הוא להשקיע במניה שיש לה ערך אמיתי.

הנפקות ICO מתפרסמות מראש ויש די זמן לשוטט ברשת ולהסיק מסקנות לגבי האיכות של הרעיון וישימות המוצר. הנפקות ICO רציניות יציגו רעיון טוב, אופק פיתוח סביר, ואנשי המפתח שלהם יהיו אנשים רציניים עם רקורד מוכח. תתייחסו להנפקת  ICO כאל כל השקעה אחרת. לא הייתם משקיעים בחברה גרועה, אל תשקיעו ב-ICO גרוע.

  1. הירשמו מראש

הנפקות ICO רציניות בדרך כלל דורשות רישום מוקדם ממשקיעים שמתעתדים להשקיע ברשימה שנקראת white list, אל תשכחו להירשם כי אחרת לא תוכלו להשתתף בהנפקה.

אם פספסתם את ההרשמה תוכלו לרכוש את הטוקנים אחריה (חלק מהמשקיעים מבצעים מימוש מידי והטוקנים מגיעים לזירות המסחר, אבל סביר שזה כבר יעלה לכם יותר.

  1. פתחו חשבון בזירת מסחר

השקעות ב-ICO מתבצעות באמצעות כסף קריפטו מוכר. כאשר הברירה המקובלת היא בין ביטקוין לאת’ר. לאת’ר יש כנראה יתרון כי מרבית ההנפקות מתבצעות על הפלטפורמה של האת’ריום. לכן אתם חייבים שיהיה לכם מבעוד מועד כסף קריפטו בשביל לבצע השקעה ובשביל זה אתם צריכים חשבון בזירת מסחר מוכרת.

  1. הצטיידו בארנק אלקטרוני

חשוב מאוד שיהיה לכם ארנק אלקטרוני שמשויך אליכם באופן ישיר. חשבון בזירת סחר אינו מספיק, אם תשלחו את הכסף ישירות מתוך החשבון בזירה ההנפקה תזהה את החשבון בזירה כארנק שלכם ולשם יישלחו הטוקנים. ההשקעה בהנפקה חייבת להיות מבוצעת מתוך ארנק אלקטרוני הרשום על שמכם כי זו הכתובת אליה יישלחו הטוקנים היקרים שלכם.

  1. הישמעו להנחיות במהלך ההנפקה

כל הנפקת ICO מתבצעת לפי פרוטוקול טכני מעט שונה, לכן חשוב לעקוב אחר ההנחיות באמצעות אתר האינטרנט של המיזם או חשבון הטלגרם שלו.

אם תבצעו את ההשקעה שלכם באופן הזה תצליחו לצלוח את ההנפקה גם במובן הטכני ובעיקר תגדילו את הסיכויים להצליח במובן המהותי והעמוק של ההשקעה ב-ICO.



חשוב לדעת: כל ההסברים על המטבעות השונים מבוססים על פרסומים של יוצריהם. אין לראות במידע כהמלצה, או כייעוץ.השימוש באתר על אחריות המשתמש/ת בלבד.

מצאת טעות? כתוב לנו

עליך להחזיק ארנק ביטקויין, על מנת שתוכל לקנות מטבע מסוג

מצאת טעות? כתוב לנו