שווי שוק כולל :
שווי שוק ביטקויין :
שווי שוק לייטקויין :
מחיר ביטקויין :

השקעה בסקיוריטי טוקנס (STO) – יתרונות וחסרונות


לאחרונה מדברים הרבה על Security Tokens Offering (או בראשי תיבות STO) כעל תחליף ל-Initial Coin Offering (ICO) וכעל השיטה שתשנה את עולם הבנקאות. אז מה זה בכלל סקיוריטי טוקן, מה ההבדל בינו ובין Utility Token ומה היתרונות והחסרונות של Security Tokens בהשוואה ל-ICO?

רקע – מה זה ICO ומה היתרונות והחסרונות שלו

משך כמה שנים, מ-2013 ועד לסוף 2017, היינו עדים לשיטת גיוס חדשה ומהירה למיזמים טכנולוגיים וקריפטוגרפיים – ICO (Initial Coin Offering). הרעיון היה להחליף את הזירות הרגילות של שוק ההון (הבורסות וקרנות ההון סיכון), הנתונות לרגולציה קפדנית, בגיוס באמצעות פלטפורמות בלוקצ’יין. הבולטת והמשמעותית ביותר בהקשר הזה היא רשת האת’ריום

ההבטחה של ICO  

מבחינת היזמים הגיוס באמצעות ICO איפשר לקצר תהליך יציאה להנפקה, שבדרך כלל נפרש על פני חודשים ארוכים, לכמה שבועות, ללא אילוצי רגולציה ותוך השקעה קטנה בהרבה. המשקיעים מצדם התלהבו מההזדמנות להשקיע בטכנולוגיות בשלב מוקדם והתאהבו מהפלטפורמה ומהמשחק בתחום הקריפטו שהתחיל לעשות את הזינוק הגדול שלו – העובדה שהתגמול שהמשקיע מקבל הוא בדמות טוקנים שנתפסים כסוג של מטבעות קריפטו רק הגבירה את ההתלהבות. אף אחד לא רצה לוותר על החלום להיות אחד הראשונים להשקיע בביטקוין חדש, ושוק ה-ICO הפך לסוג של בהלה לזהב שהותנעה באמצעות אחת התופעות הסוציולוגיות המעניינות של ‘עידן המסכים’ – ה-FOMO (Fear Of Missing Out).

FOMO, ‘הפחד מהחמצה’, שיחק תפקיד משמעותי בשיגעון ה-ICO. דמיינו שאתם משקיע בסוף שנת 2013, שרואה שהביטקוין הגיע לרף של אלף דולר ליחידה ויודע שלפני ארבע שנים וחצי הוא היה יכול להיות שלו ב-15 סנט בלבד, ועכשיו כולם מדברים על הנפקה של מטבע חדש וסקסי. אין פלא שלאורך תקופה של כמה שנים עשרות הנפקות ICO גרפו מיליונים רבים.

אבל לא הכול היה ורוד. היעדר הרגולציה בהנפקות ICO אמנם איפשר הנפקות מהירות ברף כניסה נמוך, אבל הוא גם יצר מצב שבו כל גורם קיקיוני עם בדל  רעיון, בלי אבטיפוס שבאמת עובד, יוכל להנפיק. היו הנפקות ICO מאוד מוצלחות שהניבו למשקיעים רווחים נאים, אך רוב ההנפקות לא עמדו בציפיות, וכאשר ההתלהבות של המשקיעים שככה, הסתבר שהרעיון עליו שמו את מיטב כספם לא באמת ישים או שהתכנית העסקית של המיזם חסרת תוחלת, והם נשארו עם טוקנים חסרי ערך בארנק האלקטרוני.

 

מה זה בכלל טוקן?

במובן המילולי של המילה, ‘טוקן’ הוא סמל. לעולם הקריפטו המושג הגיע, כנראה, בתיווך עולם הגיימינג, שם  המושג שימש ככינוי של ‘הכסף הפנימי במשחק’. הטוקן הוא התמורה שמקבל המשקיע ב-ICO והוא סוג של מטבע קריפטו בזכות עצמו, אבל עד לאחרונה כמעט לכל הטוקנים היה ייעוד נוסף למלא תפקיד חשוב בפעולת הפלטפורמה העתידית.

למה זה חשוב? כי הערך של הטוקן ייקבע בעתיד על פי הביקוש לפלטפורמה, וכאשר הפלטפורמה מוצלחת הטוקן הופך למבוקש וערכו עולה. המודל הזה נקרא Utility Token, ובמקרה של לא מעט מטבעות קריפטו המבוססים על טוקנים שמונפקים באת’ריום, המודל הזה עובד מצוין – בראשם כמובן מטבע האת’ר, שבבסיסו הוא טוקן ECR20, שמונפק על האת’ריום ונחשב לצד הביטקוין לאחד משני מטבעות-העל בכל הענף.

אבל כמו שציינו, מרבית הטוקנים לא הופכים ל”את’ר הבא” ובסוף שנת 2017 בועת ה-ICO התפוצצה. זה לקח קצת זמן, אבל הציבור למד לא לקפוץ על כל הנפקה והיום רק מיזמים שבאים הרבה יותר ‘מבושלים’, משקיעים בפרזנטציה ומציגים הון חיצוני, מצליחים להגיע ליעדי ההנפקה.

ויש עוד שינוי בשוק, והוא הופעתו של טוקן חדש, שביותר ויותר מיזמים מחליף את ה- Utility Token. אנחנו מתכוונים לSTO- ה-Security Token.

 

מה זה Security Token ומה היתרונות שלו?

חששם של המשקיעים להישאר עם טוקנים חסרי ערך, יצר בעיה רצינית עבור ICO במהלך 2018. בסופו של דבר ל- Utility Tokenאין שום ערך אוטונומי מחוץ לפלטפורמה כשזו קורסת או מדשדשת. גם הנפקה בורסאית יכולה להיות לא מוצלחת, אבל המשקיע שמחזיק במניה, שמייצגת נתח בעלות ממשי של החברה או המיזם, נשאר עם סוג של בטוחה ששווה כסף. ב-ICO כושל, המשקיע נשאר עם כלום ולחברה המנפיקה גם אין שום חבות כלפיו בהמשך הדרך.

זה בדיוק ההבדל שעושה ה-,Security Token שמהרבה בחינות מתנהג כמניה, ובראש וראשונה בכך שהוא מייצג נכס אמיתי. הנכס יכול להיות בצורה של סחורות (וכבר יש STO שמייצגים שווי ממשי של מתכות יקרות כמו זהב), או בצורה של נתח בעלות על החברה (כמו מניה). למעשה היום, באמצעות טכנולוגיית החוזים החכמים והבלוקצ’יין, ניתן לקחת כל נכס או קניין (אפילו קניין רוחני) ולתרגם אותו ל-Security Token. המגמה הזו צפויה להכניס יותר ‘ביטחון’ לכל תחום הקריפטו.

מבחינת החברה המנפיקה הקשר בין היזמים למשקיעים אמנם הופך ליותר מחייב (כמו בין בעלי המניות לדירקטוריון של החברה), אבל ההנפקה עצמה עדיין נהנית מהגמישות שמאפיינת הנפקות ICO.

 

החסרונות של השקעה ב-Security Tokens

אבל יש גם צד שני למטבע (הקריפטוגרפי). ברגע שטוקן כבול לנכס, גם השינויים בערכו ‘כבולים’ לנכס. מאחר שנכסים בעולם הממשי לא משנים את ערכם בתנודתיות מהסוג שמאפיין את תחום הקריפטו, הטוקנים האלה  – שהרבה יותר יציבים ופחות נוטים להתרסק – גם לא יעלו באופן מטאורי ולא יניבו רווח קל, מהסוג שחולמים עליו הרבה משקיעים בתחום הקריפטו.

לקריאה נוספת: 5 Security Tokens מעניינים



חשוב לדעת: כל ההסברים על המטבעות השונים מבוססים על פרסומים של יוצריהם. אין לראות במידע כהמלצה, או כייעוץ.השימוש באתר על אחריות המשתמש/ת בלבד.

מצאת טעות? כתוב לנו

עליך להחזיק ארנק ביטקויין, על מנת שתוכל לקנות מטבע מסוג

מצאת טעות? כתוב לנו