שווי שוק כולל :
שווי שוק ביטקויין :
שווי שוק לייטקויין :
מחיר ביטקויין :

מצעד מטבעות הקריפטו האנונימיים


פרטיות ואנונימיות שימשו מניע מרכזי בהתפתחות של מטבעות קריפטו, וזה לא מקרי שעד היום אנחנו לא יודעים מהי זהותו (או זהותם) האמיתית של סטושי נקאמוטו ממציא הביטקוין. חלק מהרעיון בכלכלה המבוזרת היה לאפשר לאנשים להתנהל באנונימיות בלי שעינו הפקוחה של האח הגדול מפקחת עליהם. לא ניכנס כאן לדיון הערכי בעד ונגד ‘עסקאות אנונימיות’. רק נציין בקצרה ששוללי התופעה רואים בעסקאות כאלה פתח למסחר בלתי חוקי והעלמות הון (והם כנראה צודקים) ואילו התומכים מציינים שפרטיות היא זכות יסודית ומונים מגוון של סיטואציות לגיטימיות בהן סביר שאנונימיות כזו תישמר (גם הם לחלוטין צודקים).

 

המטבע ביטקוין פחות אנונימי ממה שחשבנו

הביטקוין, שבראשית ימיו נחשב כמטבע כזה, התגלה עד מהרה כפחות פרטי ממה שחשבנו – מסתבר שבגלל הבלוקצ’יין ‘השקוף’ של הביטקוין ניתן לעקוב אחר העסקאות. ה”באג” הזה בביטקוין הפך להיות זרז משמעותי בפיתוח הרבה פלטפורמות בלוקצ’יין ומטבעות קריפטו חדשים. מהר מאוד המרוץ אחר המטבע האנונימי יצא לדרך.

את המטבעות שמיתגו את עצמם כ’אנונימיים’ ניתן לספור בעשרות אם לא במאות. אנחנו נסקור כאן ממש על קצה המזלג כמה מהם.

 

5 מטבעות אנונימיים מובילים

המטבע האנונימי ביותר – מונרו

מונרו (XMR) הוא ללא ספק “המלך” של מטבעות הקריפטו האנונימיים והוא כרגע היחיד שגם משייט בהצלחה בליגה של מטבעות הקריפטו הגדולים באמת ותופס את המקום העשירי בדירוג עם נתח שוק בשווי של יותר מ-1.7 מיליארד דולר. במקביל הוא מצליח להישאר הילד הכי טרנדי וחדשני במגרש.

אי אפשר לדבר על מונרו בלי להזכיר את ,Bytecoin מטבע קריפטו שהושק כבר ב-2012, ולכן יכול להיחשב לאב הקדמון של כל ‘המטבעות האנונימיים’. ה- Bytecoinהציג סוג חדש של בלוקצ’יין המכונה קריפוטנוט שבשונה מהבלוקצ’יין בביטקוין ובפלטפורמות אחרות אינו ‘שקוף’ והעסקאות בתוכו מעורבלות, כך שמי שבוחן את העסקה מהצד לא יכול להבין ולקשר שום משתמש לעסקה. זו היתה מהפכה מבחינת היכולת לייצר אנונימיות ומאחר ש Bytecoin-הייתה פלטפורמת קוד פתוח עד מהרה קמו קרוב לעשרים ‘פיצולים’ שלקחו את השלד של הקריפטונוט, שיחקו בו ושיפרו אותו והציגו ‘מטבע אנונימי’ חדש. מבין כל הפלטפורמות האלה רק המונרו שהושק ב-2014 נתן פייט ל-Bytecoin, עקף אותו בסיבוב והשאיר אותו במקום ה-39 המכובד אבל מאוד רחוק ממונרו, שממשיך להוביל את התחום עם מטבע ‘כבד’ שנסחר היום ב-104 דולר ליחידה.

מטבע אנונימי אך ידוע לשמצה – DASH

מטבע אנונימי נוסף שמגלם שווי שוק אדיר של יותר מ-1.3 מיליארד דולר הוא מטבע ה- DASH נושף בעורפו של המונרו במקום ה-13 בדירוג ונסחר בשער נאה של 154 דולר ליחידה. בשונה מהמונרו מפתחי ה- DASHהתבססו על הבלוקצ’יין של הביטקוין במטרה לשפר אותו. אספקט אחד קשור למהירות העסקאות, אבל יש לו גם אספקט נוסף וזו יכולת להסוות את העסקה ולהשאיר אותה אנונימית. המיתוג DASH הוא מאוחר יחסית, לפני זה המטבע נקרא Dark coin, ואתם יכולים לנחש שהוא קרץ לקהל מאוד מסוים והרגיז רבים אחרים. במבחן התוצאה DASH כנראה פועל נכון, ולמרות שכמו מרבית המטבעות הוא חווה ירידת שערים בתחילת השנה, הוא יחסית (לתחום הקריפטו) מצליח לשמור על יציבות ונפח פעילות יומי גדול. כמה מנפח הפעילות הזו אכן קשור לעסקים מפוקפקים? קשה לדעת.

האקדמי – Zcash

הסיפור של Zcash החל כיוזמה אקדמית חוצה גבולות בבניית מודלים מתמטיים. ב-2016 חבר לקבוצה הזו יזם הקריפטו ז’וקו וילקוקס והתוצאה היתה מטבע שמתבסס על שיטת אימות חדשה – Zero Knowledge Proof או בעברית הוכחה באפס ידע. במילים אחרות מדובר במנגנון אימות שמאפשר ביצוע עסקאות תוך שמירה מוחלטת על האנונימיות של כל צד בעסקה. למטבע יש פיצ’ר ייחודי נוסף וזו היכולת להחליף הודעות בין שני צדדי העסקה ועדיין לשמור על אנונימיות מוחלטת. חשוב לציין שב- Zcash אנונימיות היא אופציה, אבל היא אינה ברירת מחדל. כל משתמש בוחר בעצמו כמה שקוף הוא רוצה להיות וכלפי מי. המטבע כרגע מדורג במקום ה-19 בטבלת מטבעות הקריפטו.

המטבע שמציג גישה מקורית לפרטיות  – Verge

Verge הוא מטבע שתקף את סוגיית הפרטיות באופן מקורי יותר ותוך התבססות על תשתית אינטרנט ותיקה וקיימת. המטבע שנולד כפיצול של מטבע ה-Dogecoin (שהוא בעצמו פיצול של מטבע הלייטקוין שהוא סוג של פיצול של הביטקויון) וניסה לבנות לעצמו תדמית של ‘ילד רע’. הממד האנונימי שלו הופיע יותר מאוחר והוא מתבסס על הדפדפן המבוזר Tor (The Onion Router), שמאפשר לגלוש באופן אנונימי באמצעות מסך של שרתים מתחלפים לאורך כל הגלישה. הרציונל של Verge פשוט. למה להסוות את המטבע אם אפשר להסוות את כל העסקה? ואם אפשר לגלוש בדפדפן Tor למה שלא נכניס למטבע אפליקציה שתבצע את העסקאות דרך Tor ובכך נבטיח אנונימיות מוחלטת ואלגנטית? זה בדיוק מה ש- Verge עושים. נכון להיום עושה רושם ש- Vergeלא הולכת לאיים על המונרו בזמן הקרוב, אבל מהמקום ה-42 Verge כבר נושף בעורפו של ה- Bytecoinוגם זה משהו.



חשוב לדעת: כל ההסברים על המטבעות השונים מבוססים על פרסומים של יוצריהם. אין לראות במידע כהמלצה, או כייעוץ.השימוש באתר על אחריות המשתמש/ת בלבד.

מצאת טעות? כתוב לנו

עליך להחזיק ארנק ביטקויין, על מנת שתוכל לקנות מטבע מסוג

מצאת טעות? כתוב לנו